Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415959
Jag har fått ett missljud, har plockat bort multiremmen, snurrat på allt, samt lyssnat med stetoskop.
Generator, lager i AC-pump, samt sträckare är bytt för inte så länge sedan, så jag misstänker Servopumpen.

Beställde en från Autodc, såg identisk ut, montera, och lufta den, genom att vrida ratten framoch tillbaka några gånger.
Men! det blev ett himla ljud!! så, jag misstänker att jag inte fick fyllt pumpen, så den typ skar omedelbart.

sen efter en kontakt med Autodoc, skriver de att den jag köpt, passar bilen, men enligt Chassienumret, ska jag ska ha en annan, en för 2400:-
Tycker det va lite dyrt, så hur har ni gjort? gått till den lokala skroten? köpt billigast tillgänglig? eller fungar det bara med en dyr?
Kan det vara så noga egentligen? kan jag beställa en billigare, och lufta den ordentligt?

Den jag köpte var denna: https://www.autodoc.se/ridex/13633895

Den de rekomenderar var denna: https://www.autodoc.se/reservdelar/hydr ... %5B1%5D=30
#1416006
Hej och välkommen!

Servopumpen beror på motor och årsmodell, t.ex :

Bensin 2000-2004: 8251736 (som Autodoc rekommenderar)
Diesel (Volvo D5 D5244T) 2002-2004: 8251735
Diesel (Audi D5252T) 2000-2001: 8251734 (Den du beställde själv)

Kan tyvärr inte se vad för motor din bil har, ej heller chassis-nummer
men sök på ny med rätt del-nr och du hittar pumpar från båda okända, och lite mer seriösa märken, pris: 1000-4000kr?

Du kan nytta alla pumpar med rätt del-nr, och det är inget fel med en servopump från skroten, troligen är dom fortfarande av högre kvalité än ett lågpris Kinaprodukt.
(om den är från rätt bil/år)
#1416119
Tack för svar.
Jo, man vill ju ha kakan kvar...
Hittils har jag alldik köpt kändaste fabrikat, typ Volvo original, Bosch, Monroe osv, lite högre pris och ett välkänt märke brukar alltid löna sig, men bilen har gått 35.000 mil, och börjar bli sliten, rost osv, så nu vill jag inte kosta på allt för mycket (undviker dock Biltema i det längsta)

Men jag får söka runt ett tag Mao, men då kanske det stämmer att den jag köpte och montera inte fungerar, tycker pump som pump, och några bar hit eller dit inte skulle spela nån större roll..

Kanske blir från skroten, men hur länge håller den? Och får jag verkligen rätt?

Det är förövrigt en 2,4t (200 hk) (TMD242)
#1416150
Tjena, de första raderna har inte alls med ämnet att göra, utan inlägget du skrev ovan. Bortse helt från detta om du anser det onödigt.
Biltemas dåliga batcher skulle säkert kunna innehålla Ridex. Det är samma skit-kvalité. Så även deras märke "Stark". Deras delar passar inte ens utan modfikation på 7,900-serien, precis som biltemas t.ex.

Personligen skulle jag ge skroten en visit. Vet inte vad de kostar hos er, men här tar de 100 spänn för pump utan slangar. Du kan ju köra igenom ett antal beg.pumpar innan du ens är nära vad en ny piratpump kostar (som sagt beroende på vad de kostar på skroten) :-)

Kikade lite på OEMnr i vida baserat på ditt regnr & chassinr. Där står det klart och tydligt att du ska ha artnr: 8251736 vilket är boschpumpen, icke ridex. Återigen, kika på skroten.
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]