Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av MBjerner
#1415672
LazerHawke skrev: tis 01 dec 2020, 01:07
S80-04 skrev:
Bosse78 skrev:
Aha, nice!
Har för mig att man inte skall koppla laddarens negativa pol direkt i batteriet, utan i chassit. Nånting med bilens mätning av laddning att skaffa.
bilden förklarar ju laddpunkter dessa har inget på batteriet att göra
Jag har skruvat fast CTEK:s snabbkoppling, den röda kabeln på pluspolen på hjälpbatteriet och den svarta i jordpunkt i chassit. På min snabbkoppling var det runda kabelskor så det var smidigt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1416039
Ska man bara underhållsladda så duger ju en laddare på 4-5 A, men den gången man råkat ladda ur batteriet helt blir det ju många timmars laddtid med en så liten laddare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1416048
Jag har Femman, funkar bra till min bils underhåll...
20201130_191959_copy_2100x2715_copy_1575x2036_copy_1181x1527.jpg
20201130_191959_copy_2100x2715_copy_1575x2036_copy_1181x1527.jpg (225.63 KiB) Visad 1160 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1416078
Jag har också MXS 5.0. Den har som sagt recondläge.
Duger alldeles utmärkt till underhållsladdning.
av Rådlös
#1416089
Rent generellt skall man ju ha en laddare med så hög effekt som möjligt. Batteriet laddas snabbast då. Men det finns en övre gräns där. Man skall aldrig ladda med större laddare som ger mer än 1/3 av batteriets kapacitet. Alltså batteriets Ah/3 = Max laddström. Ett exempel: Batteriet är på 90 Ah. 90/3 = 30 A. Eller ett annat exempel: Batteriet är på 60 Ah. 60/3 = 20. Max 20 A.

Nu kommer vi aldrig i närheten av denna maxström på dom laddare och batterier som är aktuella här så detta är bara en teoretisk uppgift. Men bra att känna till. Sådana laddare finns som är avsedda för tunga fordon, lastbilar och bussar m.m. Men MC-batterier och gräsklipparbatterier m.m. är ju mindre, så där skall man kolla noga först.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1416192
Blev en MXS 5.0 men så här i efterhand borde jag kanske köpt en större då jag har begränsat med möjlighet att ladda och borde därför ha en som laddar så mkt som möjligt på den tiden jag har men men.....
Användarvisningsbild
av bem
#1417799
Det är nog samstämmighet bland många här, skulle jag tro, att CTEK laddare är bra. Har använt såna i en herrans massa år. Har f.n. 3 st "7 ampere" (max laddström 7 ampere) CTEK laddare: 2 st MXS 7.0 och 1 st äldre Multi XS 7000 samt 2 st "25 ampere" (max laddström 25 ampere) MXS 25. Fråga inte varför jag har så många laddare, det är så att jag har behov av det av en viss anledning. En MXS 7.0 har "gått upp i rök", eller rättare sagt den bara "slockna".
CTEK har rätt många laddare att välja på... så kolla specifikationen innan du slår till.

På min bil har jag monterat en CTEK eyelet på batteripolerna för att enkelt kunna ansluta laddaren för laddning:
https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... -eyelet-m6
Och så en 2,5 meters förlängningskabel använder jag också:
https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... sion-cable
Fungerar klockrent så länge man inte glömmer köra iväg med bilen med sladden fortfarande ansluten... har hänt ett par gånger under 6 år tid, inte så farligt ändå, bara mänskligt. Men så förargligt.

/Bo
Bilagor
CTEK_Laddare.jpg
CTEK_Laddare.jpg (1.31 MiB) Visad 1020 gånger
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]