Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnteP
#1415975
Fick helt plötsligt lysande SRS-lampa på bilen.

Har läst av koden som säger ''avbrott bältesspännare höger bak''.
Läste koden först med Autcom och sedan VIDA - samma fel.
Provade släcka koden enligt konstens alla regler men den går inte att släcka.

Jag hade sätena bak nedfällda då lampan tändes när jag startade bilen.
Vi gjorde ny uppfart hemma vid tillfället så det var lite guppigt när jag backade in för att parkera, kan det ha påverkat bältesspännaren ?

När vi läste av med VIDA hittade den inte de andra bältesspännarna öht, men larmet säger avbrott höger bak - verkar detta rimligt ?

Jag har kollat kontaktstycket som går in i ryggstödet och det ser riktigt ut om man kollar med blotta ögat iaf.
Har inte mätt upp något med hänsyn till explosionsrisken.

Tips på felsökning emottages, innan jag köper ny på skroten.

Mvh
Ante
#1416081
Råttor i bilen?
Dom käkar gärna tändkablarna till bältessträckarna av nån anledning.
(Kabeln är som en tändkabel, ungefär)
Kan vara brott där den böjer sig också, tex.

En bälressträckare slår ihop som en hydrualkolv om den löser ut. Den expanderar inte i storlek som en airbag. Men himla onödigt att smälla den.
Jag vet inte om den kan ohm-mätas eller ej.
av AnteP
#1416167
Om jag köper en ''ny'' bälstessträckare, sitter tändkabeln på den då, eller sitter den kvar i bilen ?

Tänker att det kanske är lika bra att byta isf, och inte börja skarva sådana kablar med tanke på dess uppgioft.

Ante
#1416206
Det är lite jobbigt att byta säkerhetsbälte/kabel bak, men det finns några trådar relaterad till detta och samma jobb vid byte av interiör.
Kabeln medföljer normalt inte. (som den kapade kabeln visar...)
P2_ rear_seat_belt_tensioner.jpg
P2_ rear_seat_belt_tensioner.jpg (71 KiB) Visad 897 gånger
bild lånad från bil dels basen . se
#1416222
Kabeln går att laga, men man får veta hur man gör och vad man inte gör.

Tar jag inte fel, så säljer Volvo dom 9(?) olika SRS-kablarna endast som rep-kit, inte komplett kabel.
Men på bilskroten torde gå att hitta komplett kabel.

Och så till riset bak spegeln: det är några enstaka SRS-moduler som får "statiskt fel", så att dom värnar för fel som inte finns, går inte att släcka felmeddelande oavsett hur man gör.
I sådana fall får modulen bytas från en bil med samma utrustning/år, eller skickas till nåt specialfirma.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]