Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1415942
Frågan är varför inte Volvo bara öppnat för möjligheten till att beställa bilen via nätet samtidigt som man omförhandlat avtalen med återförsäljarna? Då blir det ju upp till konsumenten att välja hur man vill köpa sin bil. Så fungerar ju allt annat.
#1415955
Med såna alternativa försäljningskanaler vill förmodligen återförsäljare ha provision på bilar som köps direkt från Volvo och levereras till kund i återförsäljarens region. Det är ju återförsäljaren som har bilhall, demobilar etc och som kunderna frågar till råds innan de går hem och beställer på nätet.
#1415964
Bempo skrev:. Det är ju återförsäljaren som har bilhall, demobilar etc och som kunderna frågar till råds innan de går hem och beställer på nätet.
Och precis det är det som Volvo (och andra) inte har någon lust att betala för längre när kunden sluter avtalet digitalt direkt mot importören. Bilen skulle i princip kunna köras på transport från centrallager direkt till kunden, varför ska ÅF ha provision på en sådan affär? Med det sagt inser man också behovet av inbyte, demo osv så man kommer sannolikt över till direkt ersättning för sådant istället för att sälja bilen till ÅF som sen säljer bilen till kund.
#1416002
Bempo skrev: ons 02 dec 2020, 15:44 Med såna alternativa försäljningskanaler vill förmodligen återförsäljare ha provision på bilar som köps direkt från Volvo och levereras till kund i återförsäljarens region. Det är ju återförsäljaren som har bilhall, demobilar etc och som kunderna frågar till råds innan de går hem och beställer på nätet.

Behövs det verkligen. Jag har inte frågat några säljare om råd eller provkört några bilar i förväg som jag beställt.
#1416019
VolvoB20 skrev:
Bempo skrev: ons 02 dec 2020, 15:44 Med såna alternativa försäljningskanaler vill förmodligen återförsäljare ha provision på bilar som köps direkt från Volvo och levereras till kund i återförsäljarens region. Det är ju återförsäljaren som har bilhall, demobilar etc och som kunderna frågar till råds innan de går hem och beställer på nätet.

Behövs det verkligen. Jag har inte frågat några säljare om råd eller provkört några bilar i förväg som jag beställt.
Näe jag tror inte efterfrågan är så där super-stor nu för tiden, faktiskt. Och jag har extremt svårt att tro att det kommer bli högre efterfrågan i framtiden.
Köper man en ny bil så räknar man ju liksom med att den "går som den ska". Skillnad är det på begagnade bilar, där vill man ju gärna prova dom innan.
#1416118
Lokala återförsäljare tillför inget värde och behövs inte för de som vet vad de vill ha och som vet vad de får. Men inte en chans att vi hade köpt nya V60 CC om vi inte hade fått prova en V60 före och om vi inte hade fått goda råd och synpunkter från en engagerad säljare.

Jag ger tummen ner för hela iden. Iden är resultatet av det som senaste avgångsklassen på marknadsföringslinjen lärt sig att allt ska vara digitaliserat i framtiden och att kunderna bara kommer beställa via nätet. Det är de som sitter på ledande poster inom marknadsföring. Både på Volvo och andra företag. Och de är för okunniga för att ifrågasätta risken med att tappa personligt ansvar som människa till människa innebär.
Jag anser att om man inte ser till att utveckla det fysiska mötet med kund till nåt som upplevs som äkta värdeskapande för kunderna så kommer kunderna beställa sin bil på Wish. Den bilen de beställer kommer vara tillverkad i Kina och inte av Volvo eller nån annan redan etablerad fordonstillverkare.
Att ta bort det fysiska mötet med sin kund är lika idiotiskt som att ersätta personer i växeln med en automatisk telefonsvarare med 5 olika val och ytterligare 4 olika val och sen inlagda fraser att man lika gärna kan logga in på deras hemsida och att samtalet kommer avlyssnas och till sist att man har plats 35 i kön och sen repeteras de inlagda fraserna kontinuerligt under 40 minuter tills man kommer fram....Såna beslut att välja bort mötet människa till människa kan bara fattas långt upp i företagshierarkierna och av de som inte förstår att jobba med människor och hur man utvecklar värdet av det.
Jag är ganska bra på att vara sur bakåtsträvande gubbe så den saken behöver inte kommenteras.
#1416154
Att vara bakåtsträvare är nog dom flesta med några år på nacken, på ett eller annat område. Men det går ju inte förneka att samhället, eller hela världen, går mer och mer mot ehandel och mail/chat konversationer över fysisk handel och telefonsamtal. Företagen tar ju tillfället i akt, givetvis, eftersom det innebär mindre kostnader i form av personal, lokaler osv osv.

Jag tror det bara är att gilla läget, det kommer inte bli som förr. Speciellt inte efter man fått bukt på pandemin, då ännu fler har upptäckt hur "bekvämt" det är att bara klicka hem saker online istället för att fysiskt masa sig till en butik. Framtidens jobb är postombud eller paketutkörare... Ja, tills den dag drönare tar över det jobbet också då :P
#1416158
Tompamannen skrev:Många skriver om att köpa sin bil på nätet och hämta ut den. Med tanke på att 85-90% (vet inte exakt siffra) är tjänstebilar i Volvos fall och där kanske utrustningen väldigt ofta är nån "fleet edition" så kanske bilhandlaren som sådan spelat ut sin roll. Samma sak med privatmarknaden där folk som verkligen äger sin bil minskat avsevärt också med privatleasingens framfart. Även här verkar "klicka på nätet" vara en stor del idag. Frågan är hur man tänker sig marknaden för alla 3-åriga bilar som lämnas tillbaka, export? Stora beg.återförsäljare där 1000-tals bilar ligger till salu och man även här klickar fram rätt modell med utrustning och färg och köper utan att prova?

Hursom så är det en bransch i förändring. Själv föredrar jag att äga min bil själv, köpa kontant, men egentligen är det ganska dumt ekonomiskt sett. Det är ju onekligen en dålig affär att äga en kapitalvara som sjunker i värde.
Äger man sin bil bestämmer man ju helt och hållet själv. Om man leasar eller hyr gör man inte det och det är den delen som är värt pengar för handlarna och varför ett leasingkontrakt kan vara billigare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]