Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415851
Hej,
V60 T6 (AWD 340 hk) Inscription "Recharge" (laddhybrid) - nån som kan ge lite plus och minus lite allmänt om en sån?
Vill prova laddhybrid men vet inte om jag vågar hoppa på dessa ännu?
Vad finns det för kända barnsjukdomar? Måste man vänta "evigheter" på leverans tro, eller är det "normala leveranstider, nån som vet? Finns i och för sig lagerbilar... men lite roligare "bygga" en sån här bil.
Har båt, och 4-hjulsdrift (AWD) är ju aldrig fel då. Och där undrar jag en sak som jag är lite osäker på, kan jag dra ett "1350" (max totalvikt på trailern med last) med en sån här bil med B-körkort? Max totalvikt med B-körkort inkl. draget släp är ju 3500 kg men jag vet inte riktigt vad en sådan här bil väger och vad det blir "kvar" innan maxvikten 3500 kg nås. Låt oss äga bilen väger 2000 kg då har jag 1500 kg kvar för att dra ett släp med B-körkort - har jag fattat rätt?
Jag kanske inte har allra bästa anledningen att byta bil men jag anlände till stan och lokala Volvohandlaren så här i fredags med min V70 D3 Business årsmodell 2014 och jag har nu fått reda på anledningen att bilen tuffa fram som ett värsta lokomotiv med rökplymer så stora att jag inte såg vägen framför mig och knappt en sanering av bilens motor och interiör har hjälpt, det stinker i bilen fortfarande, speciellt om jag drar på fläkten.
340 hk förresten, då kör jag väl ihjäl mig om jag blir lite "gla" på gasfoten? Har ju bara blygsamma 136 hk idag...
Om man kör en sån här på bara el. vad blir det då - en radiobils acceleration eller vad får jag för skjuts framåt när jag gasar på? Så många funderingar. Skall allt träffa kunnigt folk hos lokala Volvohandlaren snart men varför inte "värma upp" lite här först?
Och gud vad jag kommer sakna diselvärmare... (om det nu blir en sån här V60 T6 Recharge som så småningom hamnar på garageuppfarten hemma). Känns som vissa steg framåt och vissa steg bakåt... Synd de inte hade V60 med maffig diesel och el (Recharge).

/Bo
Bilagor
IMG_7794.JPG
IMG_7794.JPG (739.26 KiB) Visad 4024 gånger
Senast redigerad av 10 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1415852
Lite oklart om dina frågor avser V60 eller XC60.
Med en V60 T6 Recharge lär du inte få dra mer än 975kg med B-kort. Ännu mindre med en XC60 men det är ju inte så svårt att ta ett B96-kort.
#1415853
Paglar,
V60 Recharge är det. Ursäkta min förvirring om "XC".
975 kg... bara. Då resonerade jag knasigt då?
Ja sånt där "utökat" körkort ( B96-körkort) tog brorsan för nåt år sen, det klarar nog jag med. Då får jag väl dra 2000 kg med en V60 T6 Recharge?

/Bo
#1415865
Paglar,
Tack för svar, ja 1700 kg räcker mer än väl för mig.
Hur mycket tid fick du lägga ner på att ta B-96 körkort? Jag tänkte, om det nu blir en V60 T6 Recharge man kunde ta B-96 kort mens bilen "tillverkas". Hur lång leveranstid var det på din? Ser du har V60 T8 Recharge... huvaliga vilken acceleration den måste ha...
Kan du förklara när du kör bara på el hur många hk du har då, sniglar den sig upp i marschfart då eller hur funkar det?
Har du den där laddboxen Volvo har i sin lista eller vad har du hemmavid och laddar från?
/Bo
#1415871
Var kan jag ladda hem PDF manual och PDF broschyr för V60 T6 2021 "late" Recharge?
Står att PDF manual skall finnas här men det finns ingen:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... 0w46/ecall

Sån där fin Volvbroshyr i PDF som alltid fanns förr att sitta och drömma sig bort med var finns det för V60 T6 2021 "late" Recharge? Tror Volvo man vill sitta online hela tiden och leta på deras webbsidor? Näe jag vill skriva ut PDF:en och ligga på sofflocket och läsa i lugn och ro på pappersbroshyr. Är jag på utdöende som vill ha det? Är jag för gammal för en Volvo (59 bast), är det bara "snorungar" som köper Volvo numera och skall ha allt "online"?

/Bo
#1415892
Om du kör normalt så räcker elmotorn till utan att bensinmotorn startar, men det är verkligen ingen speciell acceleration på elen i en laddhybrid. Med 340hk totalt så rör den på sig, men inte så att man ramlar av stolen direkt.

Jag tror inte det är några problem för dig att gå över till en laddhybrid. Laddhybriden finns ju för att det är problemfritt att byta, jämfört med elbilen som kan vara lite klurigare.

Vill du köra oldschool och ha en katalog så måste det väl finnas hos din återförsäljare? Då slipper du ju ladda hem den.

Nästan alla nya bilar är tunga och dragvikten blir då ett problem, hybrid eller ej. Lika bra att ta korrekt behörighet så är det löst.
#1415901
Jo, Volvohandlaren har nog "papperskatalog" på sagda bil jag kan få.
Tror jag hitta PDF kataloger på det mesta i Volvoväg förr men den här rakarns V60 T6 AWD Recharge katalogen tror jag inte de fått ut på nätet (än).
Läste en test på V90 T6 AWD Recharge och testarna hade några klagomål på elmotorn och AWD om jag minns rätt, skall kolla ikväll vad det var. Kan kanske vara samma problematik med V60 T6 AWD Recharge.
/Bo
#1415907
Fyrhjulsdriften skiljer inte mycket mellan V90 och V60. Det är samma konstruktion med elmotor som driver bak och bensinmotor som driver fram. Batteriet blir aldrig 0%, så den är aldrig endast fwd, de har konstruerat det så att det laddar upp sig tillräckligt för att kunna driva bak när du behöver awd. Men någon permanent awd är det ju inte i samma stil som mer framkomlighetsfokuserade awd-system.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]