Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1415667
I den här tråden bytades kolvringar på en allbilsverkstad vilket resulterade i en motor som ylade och tog kylarvatten, antagligen hade man misslyckats justera in balansaxelpaketet och få topplockspackningen tät. viewtopic.php?p=1363449#p1363449 Slutade med ett återköp till slut.

I den här tråden har "sirmiky" en vea i bitar för renovering. Vid kontakt med återförsäljare verkar det oklart om det finns några uppdaterade ringar/kolvar att få tag på till D4. viewtopic.php?p=1346957#p1346957

Håller med ovan, en nyare oskruvad lågmilad bytesmaskin är nog att föredra.

En till grej som kan vara bra att tänka på är att rengöra och uppdaterat EGR-systemet med senaste uppgraderingarna och mjukvara. Det är antagligen delaktigt i koksningen av oljeringarna som i sin tur inte kan göra sitt jobb.
av monza
#1415686
HansGöran skrev:Blir isåfall min volvoverkstad vad jag förstår.
Jag hade samma fundering men min Volvoverksta sa att "hittills minns vi ingen motorrenovering som blivit billigare än att montera en utbytesmotor" Men pengar är iofs bara en aspekt.
av monza
#1415727
Är det mig du frågar skulle jag ta en utbytesmotor alla dagar i veckan. Att veta att grejjerna är orörda. är värt mycket för mig. Volvoverkstaden (som var ett sjukt bra stöd för mig) sa att det finns nuförtiden så oerhört mycket som kan strula om man ska börja att öppna en modern motor.
av monza
#1415762
HansGöran skrev:Nu säger försäkringsbolaget att det är renovering i första hand som gäller. Blir billigare.
Intressant. Vilken totalkostnad blir det att renovera, enligt försäkringsbolaget?
av Cox
#1415785
Kan aldrig bli billigare, har verkstaden utbildad personal eller ska dom lära sig på din bil. Dagens tekniker har baske mig inte det kunnandet som åtminstone jag ställer. Har jobbat som mek och vet vad jag pratar om. Det är inte bara att byta kolvar och ringar, alla toleranser och lager ska bytas ut om man renoverar en motor. Blir lätt väldigt kostsamt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av HansGöran
#1415795
Tack för den informationen. Blir intressant att höra vad verkstan svarar på det.
Blir billigare enligt Volvia att byta kolvar. Visar det sig efter rivning att det inte räcker med det kan det sluta med utbytesmotor.
Priset för renovering varierar från fall till fall.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]