- ons 09 dec 2020, 12:09
#1417259
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag har lite erfarenhet av två (förvisso äldre) modeller men med väldigt liknande problem. Då symptomen var identiska så visade det sig att vajern har släppt just vidd innerhandtaget och inte vid låskistan. Där vajern har en cylinderformad slutbit (som dras med handtagsarmen) så låses denna bit med en L-formad attans klen plastbit i själva kulissens övre del. Det för att inte vajern skulle hoppa uppåt och släppa greppet. Plasten kan åldras och brister med följd som din. Jag klippte till en liten bit tunn stålplåt och stack in horisontellt i spåret, ovanför vajerns "slutklump". sen vek jag ner den utstikande delen ovanför vajern. Det du måste tänka på här är att du måste kanske slipa ner vajerklumpens (den cylinderformade delen) övre del någon millimeter så att den inte skaver mot din nya "plåtlås". Annars är risken stor att vid användandet dras plåtbiten ut och vajern hoppar ut igen. Att du sliper ner denna metallbit lite påverkar inte funktionen, ty cylindern är och kan dras fortfarande med handtagsarmens gripklor, dvs nere och uppe på den lilla cylindern. Den meckigaste biten här är ändå att montera av och på dörrsidan. Och göra det i rätt ordning. Använd "hundben" (gärna den som ser ut som en kofot i miniatyr, med två smala spetsar) för att sprätta upp clipsarna. Var beredd på att några clipsar går sönder oavsätt hur föksiktigt än du demonterar. Lycka till! Mvh Laszlo
Opel Rekord 1700, Volvo 244GL aut, Golf MkII, Fiat Tipo 1,6, Mercedes 230, Citroën BX 1,4, Suzuki Baleno 1,6 GLX, Hyundai i10, Mercedes A170, V70 MY03, Golf MKVII, Chrysler Lebaron '93 3l V6 conv, Seat Arona, V70 D3 My11 Summum (skrotad pga olycka), nu: MB C200 T-CDI. Entusiastbil: ingen fn :(