Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1415757
Skulle hoppa ur bilen då ”släppte” ngt inne i dörren så jag får köra ner rutan och öppna dörren utifrån.
Endera så har ngt brutits i själar handtaget (dörröppnaren) eller i låsenheten. ngn son varit med om detta?
I så fall var satt felet i handtaget eller i låsmotorn?
av oldtimersmc
#1416053
Med tanke på att det verkar omöjligt att hitta en låsmotor Vänster fram Keyless på bildelsbasen så är det antagligen där felet är.
Sett folk som renoverat låsmotorer men i det här fallet så kom det plötsligt och på ett sånt sätt att jag inte tror på de små motorerna är skyldiga, snarare att ngt har krackelerat.
av oldtimersmc
#1416824
Var är alla VF lås? ingen verkar ju ha problem? och ändå är de som bortblåsta på bildelsbasen...
av oldtimersmc
#1417209
Bumlar är alla kreatörer på konvalescenthem?
av dannesk
#1417212
oldtimersmc skrev:Var är alla VF lås? ingen verkar ju ha problem? och ändå är de som bortblåsta på bildelsbasen...
Vad menar du att ingen har problem, tror du att alla som har problem är på detta forum? Varför demonterar du inte bara till och börja med dörrsidan och inspekterar om vajern till handtaget är av eller släppt emot låskistan?
Användarvisningsbild
av V7003
#1417259
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag har lite erfarenhet av två (förvisso äldre) modeller men med väldigt liknande problem. Då symptomen var identiska så visade det sig att vajern har släppt just vidd innerhandtaget och inte vid låskistan. Där vajern har en cylinderformad slutbit (som dras med handtagsarmen) så låses denna bit med en L-formad attans klen plastbit i själva kulissens övre del. Det för att inte vajern skulle hoppa uppåt och släppa greppet. Plasten kan åldras och brister med följd som din. Jag klippte till en liten bit tunn stålplåt och stack in horisontellt i spåret, ovanför vajerns "slutklump". sen vek jag ner den utstikande delen ovanför vajern. Det du måste tänka på här är att du måste kanske slipa ner vajerklumpens (den cylinderformade delen) övre del någon millimeter så att den inte skaver mot din nya "plåtlås". Annars är risken stor att vid användandet dras plåtbiten ut och vajern hoppar ut igen. Att du sliper ner denna metallbit lite påverkar inte funktionen, ty cylindern är och kan dras fortfarande med handtagsarmens gripklor, dvs nere och uppe på den lilla cylindern. Den meckigaste biten här är ändå att montera av och på dörrsidan. Och göra det i rätt ordning. Använd "hundben" (gärna den som ser ut som en kofot i miniatyr, med två smala spetsar) för att sprätta upp clipsarna. Var beredd på att några clipsar går sönder oavsätt hur föksiktigt än du demonterar. Lycka till! Mvh Laszlo
av oldtimersmc
#1417365
Håller med Cox, rena mysmeket köp "2 st Klämtänger från biltema så slipper du en del kylvätska, är iof inte så mycket som rinner ut så det är inte nödvändigt...
av oldtimersmc
#1417366
oldtimersmc skrev:Håller med Cox, rena mysmeket köp "2 st Klämtänger från biltema så slipper du en del kylvätska, är iof inte så mycket som rinner ut så det är inte nödvändigt...
Skit ett gammalt inlägg till en annan tråd...
av oldtimersmc
#1417370
Laszlo ett utförligt tipps! Kan absolut vara som du skriver, och ett bra tipps om hur man fixar det och det upplevs som om det du skrev har hänt men med anledning av att så många verkar ha fått anledning att byta VF lås så pekar det ju åt det hållet.
Men du kan säkert ha rätt
av oldtimersmc
#1417376
Därför att vi har det här forumet och det är förenat med massor av jobb att demontera dörren (ex så måste du lyfta ur rutan) och jag har massor att göra så demontera för att sen sätta ihop dörren då jag ex har konstaterat att det är centrallåsmotorn som är kass (om det är det) är vad det handlar om= många timmar och jag kan inte låna mammas bil...

Så därför så fiskar jag efter tipps som ex Laszio kom med, konstruktiva sådana...

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]