Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415739
VillköraBMW skrev: lör 07 nov 2020, 01:58 Lång historia...

V70 D4 MY15, uttagen sept 14.

Upplevt ryck i bilen under cirka två år (4000 mil) .
Varit inne på verkstad flera gånger för detta. Rengöring av givare som var sotig, byte av egr-ventilen med mera. Jag har inte behövt betala för detta.

Samtliga återkallelser för ombyggnation och diverse kompletteringar är gjorda.

Fortsatt problem med ryck då och då, men ändå inte jättetydligt. Har pratat med verkstad ett antal gånger men utan någon större respons och jag har kanske inte heller legat på så hårt.

På senare tid har den varnat för låg kylväska vid två tillfällen. Har behövt fylla kanske 2 dl per gång. Kontaktade verkstad igen och hänvisade till allt jag läst om problemen med egr, rasade toppar osv. De felsökte och kompressionstestade, men tyckte inte problemen var helt karaktäristiska. De testade någon sorts åtgärd, men utan resultat.

Ny kontakt med verkstad. Nu ville de riva toppen för kontroll.
Visade sig att inte bara EN utan en majoritet av ventilerna i toppen var otäta. Resulterade i nya ventiler och tätningar. Vattnet som försvunnit relaterade man till egr-kylaren, så den byttes också.

Bilen är 6 år och har rullat 12 000 mil. Volvo tog HELA kostnaden för rubbet. Mekanikern påstod att arbetskostnad och delar landade på över 80-tusen. Kan det verkligen stämma?! Så mycket kostar väl inte ens ett komplett motorbyte? Iofs byttes ju egr-kylaren också, men ändå. Tänkte att jag hörde fel, men han upprepade summan. Fick dessutom låna bil utan kostnad under de 2,5 dagar som arbetet tog.

Jag sitter fortfarande i en (positiv) chock över detta. Hade räknat med minst självrisken på maskinskada.

Nu ska jag sälja fortare än kvickt.
Var din verkstad en Bilia verkstad kanske, ;-) nu när man hört att volvo dumpar bilia?
80k låter saftigt :-o
#1415750
VillköraBMW skrev: tis 01 dec 2020, 14:20 Jag måste verkligen hört fel. Trots att jag frågade om det verkligen stämde...

EGR-kyl och två dagars arbete ligger ju iofs inbakade i summan. Men byte av ventiler och tätningar borde ändå inte kosta så mycket.

Nä, det är inte Bilia... ;-)
Tanken slog mig att de utnyttjade situationen för det är väl volvo cars som betalar i slutändan?! :x
#1415767
VillköraBMW skrev: tis 01 dec 2020, 15:38 Tror inte de vågar göra så om de vill behålla goda relationer till märket. Jag måste missuppfattat. Det är det enda rimliga.

Bilen går dock som en klocka efter renovering.
Iofs bara 300 mil, men helt utan ryck för första gången på mycket länge.
Bara att gratulera att bilen går igen,min bil hade också små ryckningar innan egr och kylare var bytta samt en sotig tempgivare.

Får hoppas ventilerna är ok också :-/
#1422968
JonasNordlund skrev: sön 10 jan 2021, 16:18 Lämnade in min V70 D4 2015 för återkallningsåtgärden med luftslangen och två veckor senare stannade bilen. Verkstan såg att egr-ventilen var igensotad och rensade den med vätgas och sedan fungerade motorn. Vi kunde köra i 18 minuter innan den dog igen.
Tråkigt att höra, uppdatera gärna hur det fortlöper med bilen 👍
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]