Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coachen
#1415236
calkenneth skrev:Så jag förstår rätt...

Jag parkerar min v60 MY20 T8 i ett garage inomhus så det blir aldrig särskilt kallt när jag ska köra bilen. Jag har temperaturen satt till 21 grader. När jag kör runt i Pure läge så märker jag att bensin nivån sjunker och att bilen luktar bensin när jag kliver ur.

Är detta pga att bilen använder bensin för att hålla kupé varm?
Ja, om du har tillskottsvärme aktiverat
av calkenneth
#1415255
coachen skrev: lör 28 nov 2020, 12:53
Ja, om du har tillskottsvärme aktiverat
Vad är det för något? Jag har inte sett den funktion förr - kanske ska stänga av den. Blir bilen varm utan den?
Edit - ok ser den i manualen. Verkar som man behöver den annars blir bilen inte varm i kallare väder.
av calkenneth
#1415433
Jag hittade var man stänger av tillskottsvärme... Min fråga nu är hur bilen blir varm om man kör endast på Pure utan tillskottsvärme. Blir nog inget värme från motorn där framme i Pure läge.
Användarvisningsbild
av coachen
#1415446
calkenneth skrev:Jag hittade var man stänger av tillskottsvärme... Min fråga nu är hur bilen blir varm om man kör endast på Pure utan tillskottsvärme. Blir nog inget värme från motorn där framme i Pure läge.
calkenneth skrev:Jag hittade var man stänger av tillskottsvärme... Min fråga nu är hur bilen blir varm om man kör endast på Pure utan tillskottsvärme. Blir nog inget värme från motorn där framme i Pure läge.
Då får du ingen värme. Den måste vara aktiverad om det ska bli varmt i pure
av Sebathler
#1415540
coachen skrev: sön 29 nov 2020, 18:24
calkenneth skrev:Jag hittade var man stänger av tillskottsvärme... Min fråga nu är hur bilen blir varm om man kör endast på Pure utan tillskottsvärme. Blir nog inget värme från motorn där framme i Pure läge.
calkenneth skrev:Jag hittade var man stänger av tillskottsvärme... Min fråga nu är hur bilen blir varm om man kör endast på Pure utan tillskottsvärme. Blir nog inget värme från motorn där framme i Pure läge.
Då får du ingen värme. Den måste vara aktiverad om det ska bli varmt i pure
Kör du inte längre sträckor, över 15-20 minuter, hinner inte bilen bli kall om du har den parkerad i ett varmt garage. Jag kör utan tillskottsvärmen dels pga att när jag använder bilen kortare sträckor har jag alltid jacka på mig, dels hinner bilen inte värmas något då av tillskottsvärmaren. jag har bilen parkerad i ett kallt garage så bilen är ganska kall när jag sätter mig men rattvärmen och stolsvärmen gör att det inte blir kallt. Jag har ca 20 min till jobbet och tillskottsvärmen gör mindre skillnad för komforten än sätesvärmaren och rattvärmen på den tiden. den enda nackdelen är att vid fuktigt väder kan rutan börja imma och då kan det bli kallt när man kör fullt ös på fläkten.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]