Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415336
Undrar om någon har koll på vad ett kompressorbyte till luftfjädringen till en -16 xc90 kostar.
Misstänker den eventuellt Kan ha gett upp.
Igår när det första gången i vinter kröp ner mot -10 så poffa säkringen till kompressorn.
Bytte den så började den direkt justera fjädringen men den poffa rätt omedelbart den med.
Har kört in den i varmgarage över natten så får vi se om den funkar igen imorgon.

Läst det kan ha blivit kondens någonstans och då krävs ett byte som jag förstår det.

Gissar ingen försäkringen täcker det då tex Volvias förlängda maskinskadegaranti gäller till 20.000 mil och den precis slagit över det med typ 100 mil.

Köpte den för 6 månader sedan hos bilbolaget och gissar det är för länge efter köp att kunna få någon hjälp.

Så, någon som vet vad ett byte skulle gå på?
#1415364
Alla köp av ett företag innebär tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Ibland har du även garanti från bilfirman.

Sedan är det klart att vissa saker får man räkna med kan gå sönder på en begagnad bil men fortfarande har du rätt att reklamera.
Läs med på konsumentköplagen, konsumentverkets hemsida samt Hallå konsument.
Kontakta konsumentvägledare i din kommun om ni har någon kvar....
#1415368
För övrigt så, borde inte vara hela världen att byta själv kan tyckas. Sitter inte pumpen därunder någonstans?
Kolla Diagnose Dan på Youtube när jag visar hur man diagnosticerar fel på bland annat luftpump, samt byter densamma (ej på en Volvo då men är ju typ samma teknik överallt i grunden).
#1415719
Kommer bli byte, en begagnad från en -20 xc90 som rullat 500mil. Som jag tolkade det hela så är det inte ovanligt att det kan frysa men att nu måste det ha hänt något mer då det är som ett brummande ljud från kompressorn när man startar bilen efter att den varit avstängd en längre tid. Den fungerar som den ska men hur länge är ju frågan då.

Skulle kosta mig 5500kr inkl arbete att få den bytt iaf. En nu skulle kosta 12.000kr inkl arbete.
#1416840
Hei

Hadde samme problem med min. Iset og sikringen gikk. Forhandler ville også byte kompressor, men jeg ba de lufte systemet først. Kan ha kommet kondens i systemet, samme som jeg hadde. Min var helt fin etter det :-)

Pk
#1417841
Xanthopteryx skrev: sön 29 nov 2020, 05:26 Alla köp av ett företag innebär tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Ibland har du även garanti från bilfirman.

Sedan är det klart att vissa saker får man räkna med kan gå sönder på en begagnad bil men fortfarande har du rätt att reklamera.
Läs med på konsumentköplagen, konsumentverkets hemsida samt Hallå konsument.
Kontakta konsumentvägledare i din kommun om ni har någon kvar....
Nja, tre års reklamation gäller väl bara första ägaren....
#1417848
Nope. Tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen gäller alltid vid köp av företag. Nytt, begagnat. Spelar ingen roll. Sedan värderas som sagt saker annorlunda om det är begagnat. Det är ju mer naturligt att vissa saker ge sönder på en begagnad bil exempelvis.

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]