Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keiser
#1415381
Geoham skrev:Om du tvekar, ta Panoramatak. Du kommer med största sannolikhet inte att ångra det och tycka att det var bra att du valde till det. Jag tycker det gör en stor skillnad i kupén, speciellt för de som sitter bak. Jag tog med det mest för barnens skull, och lite för min skull ;-)
Hade panoramaglastak på förra kärran (dock ej öppningsbart) och håller med Geoham ovan, upplevde att det mest var för de som åker bak. Glaset går inte tillräckligt långt fram för att föraren ska uppfatta det i någon större utsträckning, om man inte tittar rakt upp (vilket kanske inte är att rekommendera) men det blir så klart ljusare i kupen. Barnen uppskattade det dock och är det öppningsbart kanske det ger ytterligare en dimension (dock viss risk för läckage istället). Stenskott måste vara ganska låg risk, även om man har läst om några fall?! Jag hade det som "nice to have" men inte prioriterat när jag valde bil senast.
av perhall
#1415384
Xanthopteryx skrev:Generellt sett så går aldrig glastak på glasförsäkringen utan på ordinarie vagnskada = oftast dyrt, eller skitdyrt. Så hänger på vad du har för villkor där, med eventuella bonusförluster med mera.

Vi valde inte till glastak eftersom att A: Jag vill inte ha solen skinandes in som stör mig när jag kör och B: Jag sitter ändå inte och tittar ut uppåt eftersom att jag kör. Och C: Risken för läckor är mycket mycket större, liksom diverse tekniska problem. Lade pengarna på säkerhetsfunktioner i stället som BLIS och rear collision vad det nu heter samt HUD (fasen vad skönt det är och har så mycket bättre koll på såväl hastighet som andra viktiga saker nu utan att tappa fokus från vägen!).
Bonusförlust är det bara på trafikskador. Och bonussystemet är rätt urvattnat. Däremot ser ju försäkringsbolaget att man haft skador och då tenderar de att höja premien, kanske inte efter första men andra, tredje...
av Xanthopteryx
#1415389
Ja, men du förstår vad jag menar. Alla bolag är ju olika. Skadefria år och hit och dit. Hur de räknar vet de knappt själva känns det som.
Användarvisningsbild
av paso
#1415402
Hade panorama på den V90CC jag körde 6000 mil på två år.
Upplevde aldrig något problem men råkade knacka i lätt med takräcket och vips så sprack bakre glaset.
Självrisken för att byta detta var 9500 via Volvia dvs nästa samma pris som tillägget för panoramatak vid beställning.
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1415443
Tack för alla svar. Beslut taget - jag avstår.
Ställde även frågan i forumet för äldre XC60 och en där berättade om läckage flera gånger på 8 år. Inte värt den risken för en ”nice-to-have”-sak.
av V70_2005
#1415463
Har haft i tre år på min xc90 och det har funkat fint. Det är varken kallt eller varmt (ganska tonat) och instrumenten/skärmar störs inte av sol om taket inte är öppet.

Stora vinsten är om du kör takbox, cyklar etc att man ser att allt är bra däruppe samt att det inte är lika känsligt för repor etc.
av perhall
#1415700
Xanthopteryx skrev:Ja, men du förstår vad jag menar. Alla bolag är ju olika. Skadefria år och hit och dit. Hur de räknar vet de knappt själva känns det som.
Jag fattar vad du menar. En komplex sak det här med premieprissättning, men de höjer ju premien om man har många skador, är nog inte så många som tänker på det. Å andra sidan kan man byta bolag om de höjer premien...
av perhall
#1415702
Panoramatak är väl som många saker - dricka vin, köra fort, sola - lätt att argumentera mot, men gillar man det så gör man och då vill man ha det. Jag kan komma på massor argument mot panoramatak... högre tyngdpunkt, högre skatt, kan paja, dyrare service, högre vikt, högre förbrukning... kan bli vindbrus när den är sliten (och ibland innan). Köper det ändå varje gång.
av AndS
#1415716
Men trådskaparens fråga var väl just problem som kan uppstå över tiden, 7 år, och utifrån det ev. avstå. Vill man "bara" ha det ställer man kanske inte frågan ;-)
av perhall
#1416109
Frågan är också relaterad lite till hur snabbt man kör. I Tyskland är vindbrus från panoramatak ett stort problem för flera märken (BMW, NIssan, Merca). Behöver justeras och lister bytas ut när det blir äldre. Kör man upp till 130 är det oftast inga problem. Men tar vi en E-klass med och utan panoramatak, i grunden en tyst bil, så påverkar det ljudnivån i högre hastigheter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]