Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
#1415503
HansGöran skrev:Vem bekostade motorbytet på Monzas bil ?
Säljaren (eller eg deras försäkringsbolag) blev det i slutändan som tog kostnaden. Volvo cars var involverad men jag tror till 99% säkerhet att kostnaden landade som jag beskrev.
Det var ett j-la stök om hur mycket olja motorn fick dra, hittepå-siffror från alla håll, ÄVEN från Volvocars i Göteborg. så.., se till att navigera rätt bland all info som kan komma och va kall! Ingen part vill ju ta kostnaden... ;-) Även om det verkar rulla på bra för dig att få till motorbyte :-)
Bara å höra av dig om du har några funderingar.

Mvh Monza.
av monza
#1415508
Precis. Det är väl 5 år eller 8000 mil, det som först inträffar, där gränsen går för garantins upphörande och om oljeförbrukningen ingår i det. Spännande sånt här med mycket pengar i potten... :-/
av monza
#1415510
Beg. Min ursprungliga motor hade gått 8´100 vid första reklamationen och 8´800 mil tror jag det var vid bytet o den som sattes i hade gått 4´006 mil. Man satte inte i äldre motor samt att den skulle gått "betydligt" kortare sträcka än ursprungliga motorn. Jag fick inte ha synpunkter på vilken motor jag ville ha, fast jag försökte. Tyvärr. Så om jag vore dig skulle jag ändå FÖRSÖKA att få en så sen motor som möjligt.
Efter att bytet var gjort lämnade jag bilen till en Volvoverkstad som fick titta över hur monteringen sett ut att gått. Jag fick MVG från Volvoverkstaden.

Långt svar på en kort fråga, sorry :-D
av HansGöran
#1415526
Volvoverkstaden säger att det ska gå på min maskinförsäkring och stå för 20 procent av kostnaden. Om så blir fallet kräver jag en ny motor. Har överlämnat ärendet till verkstaden som får vända sig till Volvo. Inväntar svar innan jag går vidare.
av HansGöran
#1415563
Volvo vill inte medverka till motorbyte. De känner tydligen inget ansvar för att leverera en lågkvalitetsmotor i en ny bil. Verkstaden räknar på renovering istället. En motorrenovering efter 7500 mil...på Volvos ”flaggskepp” nya D4 !!!
Användarvisningsbild
av pb81
#1415564
Tycker det verkar konstigt ändå, för det är ju många som faktiskt fått sina motorer bytta av Volvo. Lite lotto det där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]