Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1415037
Hur länge hålle de där flaskorna egentligen, dena ena ser ut att vara ganska dyr att byta ut.

Om man skulle behöva laga något mindre ex svetsa fast avgashållare eller så, är detta en okay löstning då eller gör man bättre i att använda något helt annat då?
av SubMarine
#1415054
Ska du faktiskt svetsa så är det nog riktig gassvets eller någon annan svets, typ MIG, som du ska ha. Flask-brännarna duger till hårdlödning om godset är relativt tunt men annars är de för klena de med.
av snowman
#1415072
Nu övergår denna tråden lite till svets men skulle ni kunna ge ett rimligt förslag på en svets för hemmabruk par gånger om året? Kanske som till och med är på rea just nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1415089
Det beror på *vad* du ska svetsa. Är det grova tjocklekar så kan en lite billigare flusstrådssvets duga. Är det tunnplåt är du mer eller mindre tvungen att köpa en svets med gas. I det fallet är inte själva svetsen speciellt dyr(dock dyrare än en gaslös svets), men gasen i sverige är däremot oförskämt dyr!
Själv köper jag faktiskt flaskor från polen. Det går inte fylla flaskorna i sverige, men dom är så billiga att man får nästan 5 flaskor innan en "svensk" flaska skulle börja löna sig.

Detta gäller MIG/MAG-svetsar, pinn-svetsar är väl det absolut billigaste i inköp, men glöm att svetsa tunnplåt med en sån. TIG är svindyrt och svårt att bemästra, och dom käkar herrejösses mycket mer gas än en mig/mag svets.
Användarvisningsbild
av vetten
#1415129
Bästa sättet att värma upp en fastrostad mutter är ju en induktionsvärmare men dom är ganska dyra, såg någon på tuben som bygde en egen men den verkade lite farlig.
av Rådlös
#1415162
När jag läser den här tråden får jag "vibbar" som "Det var bättre förr". På 70-talet köpte jag en gassvetsutrustning som i innehåll motsvarade en AGA X11. Men om kvalitéten motsvarade är en annan fråga. Det var en serie med 5 eller 6 svetsbrännare, en skärbrännare, ett "blandarhandtag" med 2x5 meter slang och accetylen- och syrgasklockor. Det var av en tysk tillverkning, inte DDR. Priset för denna utrustning var kanske redan denna tiden lågt? 750 kr!!!! Jag köpte det i en verktygsaffär i Göteborg, på Mölndalsvägen (nummer minns jag inte) om någon skulle känna igen den beskrivningen?
Det dyraste i detta sammanhanget var gasen. Man hade någon sorts "kundkort eller abonnemang" som jag nu inte minns riktigt hur det fungerade. Kanske det var någon sorts deposition för att få hyra gastuber? Fungerar det så än i dag?
Av olika skäl kom jag att bo så att jag inte hade någon nytta av gassvetsen, bodde i hyreslägenhet. Därför gav jag bort utrustningen till en anhörig som hade bättre behov och nytta av den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1415533
Rådlös skrev: fre 27 nov 2020, 20:52 När jag läser den här tråden får jag "vibbar" som "Det var bättre förr".......... Priset för denna utrustning var kanske redan denna tiden lågt? 750 kr!!!!

750 kr 1970 är samma som 6000 kr 2020 om man tittar på penningvärdet. Och priset har inte ändrats.

Tex. https://www.briklas.se/product/rimac-ga ... 0l-flaskor

Du kan hyra gasplaskor om du använder mycket och friköpa och äga själv om du bara använder ibland, det har heller inte ändrats.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1415536
Köp en liten och billig esab eller kemppi. Och med gas, för guds skull. Att svetsa med flusstråd är verkligen inte något man vill betala för (vilket du gör när du köper den)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1416697
Det finns induktionsvärmare idag som inte kostar som om de vore gjorda av polerat guld. Jag har provat en för under 4000 kronor. Den fungerar precis som den ska. Men att den inte är lika effektiv som en annan som jag provat, där priset angavs till 86000 kronor plus moms, det är ju självklart. Inte behövde den billiga modellen 400 V 32 A heller, utan klarade sig med ett vanligt vägguttag.

Senaste projektet var att rikta en gammal dörrnyckel som fått en smäll och blivit krokig. Jag har bara en sån, och nycklar är ibland spröda, så jag vågade inte böja tillbaks den kall. Tog inte ens två sekunder med den billiga induktionsvärmaren att få den röd. Men med den som går lös på över hundra tusen hade jag fått sätta ner effekten, annars hade nyckeln runnit ut på golvet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1416846
Visst har priserna sjunkigt på induktionsvärmare... Men 4 laxar är fortfarande alldeles för mycket pengar för någon som kanske bara mekar någon gång ibland :P

Alternativet är att bygga en egen induktionsvärmare. Bortsett från att det är relativt komplicerat, så är det en rätt billig lösning. Då kan man komma undan med ca tusenlappen. Detta är vägen jag tänkt att gå(jag gillar ju att pilla på elektronik och sånt :) ), men inte riktigt "tagit mig råd" än.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]