Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poscarjr
#1415411
Har beställt en V90 CC privat som jag planerar att ha i 7 år/21.000 mil ca. Jag har i detta nu inte valt panoramataket efter att ha läst om problem med läckage, knirr och knarr, varmt på sommaren och kallt på vintern, dyrt om det går sönder etc.
Men kanske är det som så att jag mest bara hittar berättelser om problem och att alla dom som är nöjda inte berättar det. Visst läser jag om sådana fall också men det kanske bara handlar om icke privatköpare som kör bilarna i 3 år ish.

Så, har vi några som haft +7 problemfria år med sina panoramatak och inte skulle tveka att ha det även på nästa bil?
Har förstått att XC60 är den model som haft panoramatak längst - därav frågan i detta forum.
av dannesk
#1415422
Har panoramatak på min XC60 2017 och den är nu 4år och enda som jag fått gjort är en mindre justering på bakre luckan så den linjerade bättre, tog typ 10min. Hörde också om att det skulle bli kallt på vintern och varmt på sommaren med inget av detta har jag upplevt eller andra bekanta när man frågat dom som har panoramatak oavsett Volvo, Ford, MB etc.

Jag skulle inte vilja vara utan det och jag skulle lätt välja att ha det på nästa bil. Det blir så mkt ljusare och trevligare i kupén både på vintern och sommaren.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1415429
Jag hade en xc60 MY09 i åtta år. Hade läckage från panoramataket flera gånger av olika orsaker. Jag kommer aldrig köpa en bil med det igen. Fördelarna väger inte upp potentiella nackdelar så som risk för läckage, oljud (främst vid takbox) samt kallt om hjässan vid kallgrader (<-20).
av eqt
#1415432
Info från en XC60 som rullat runt 30 000 mil:
Glaset klarade sig bra. Fick ett stenskott som rätt omgående blev till en spricka, vilket ledde till ett byte. Fick vid enstaka tillfällen varit problem att stänga glaset då det varit fuktigt ute eller efter tvätt.

Om man har glas, går ur bilen och låser, stängs då ett öppet glas på V90 CC? Det gjorde det inte på XC60, vilket var synd.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1415438
@eqt. Om du håller inne låsknappen i 4sek stängs rutor och tak.
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1415444
MartinS skrev: sön 29 nov 2020, 15:46 Jag hade en xc60 MY09 i åtta år. Hade läckage från panoramataket flera gånger av olika orsaker. Jag kommer aldrig köpa en bil med det igen. Fördelarna väger inte upp potentiella nackdelar så som risk för läckage, oljud (främst vid takbox) samt kallt om hjässan vid kallgrader (<-20).
Tack, det avgör saken. Skulle må dåligt om jag råkade ut för samma...skulle alltid tänka på ditt svar och undra hur jag kunde vara så dum. 😊
av dannesk
#1415469
poscarjr skrev:
MartinS skrev: sön 29 nov 2020, 15:46 Jag hade en xc60 MY09 i åtta år. Hade läckage från panoramataket flera gånger av olika orsaker. Jag kommer aldrig köpa en bil med det igen. Fördelarna väger inte upp potentiella nackdelar så som risk för läckage, oljud (främst vid takbox) samt kallt om hjässan vid kallgrader (<-20).
Tack, det avgör saken. Skulle må dåligt om jag råkade ut för samma...skulle alltid tänka på ditt svar och undra hur jag kunde vara så dum. 😊
Fast det var ju en gammal my09 som var första årsmodellen på XC60 han hade prolem med. Du pratar ju om en nyare modell och speciellt mkt problem har iaf inte jag hört eller läst om på de nyare bilmodellerna med panorama.
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1415488
dannesk skrev: sön 29 nov 2020, 19:47
poscarjr skrev:
MartinS skrev: sön 29 nov 2020, 15:46 Jag hade en xc60 MY09 i åtta år. Hade läckage från panoramataket flera gånger av olika orsaker. Jag kommer aldrig köpa en bil med det igen. Fördelarna väger inte upp potentiella nackdelar så som risk för läckage, oljud (främst vid takbox) samt kallt om hjässan vid kallgrader (<-20).
Tack, det avgör saken. Skulle må dåligt om jag råkade ut för samma...skulle alltid tänka på ditt svar och undra hur jag kunde vara så dum. 😊
Fast det var ju en gammal my09 som var första årsmodellen på XC60 han hade prolem med. Du pratar ju om en nyare modell och speciellt mkt problem har iaf inte jag hört eller läst om på de nyare bilmodellerna med panorama.
Åhhh...nu gör du det svårt för mig :)
av Lobocut
#1415520
Har panoramatak på min XC60. Jag har haft bilen i ca 3 år, och har aldrig öppnat den. Då jag köpte bilen begagnad, då fick jag det på köpet.

Skulle jag själv beställa en ny bil med panoramatak? Nej..

Förr eller senare blir det alltid något strul med dessa, och då blir det dyrt, om man inte har någon garanti kvar.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]