Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414883
hej
jag har en volvo V60 2017, och jag har förstått att den elektroniska handbromsen ibland kan krångla på dessa bilar. Jag funderar därför på att köpa en EPB i förebyggande syfte och ha i bilen. Om jag har förstått saker rätt så sitter denna del i bagaget till vänster, jag tittade på min men orkade inte skruva loss den då en av skruvarna sitter rätt illa till (jag ville läsa artikelnumret). Jag fotade dock den o det finns en dekal som säger A2c62001380 o efter tittat lite på bildelsbasen så ser jag detta klistermärke även där.

om jag har förstått saker rätt- ligger min EPB av så kan jag ganska enkelt byta den mot en bättre begagnad, bara lossa de tre skruvarna o ta ut den, ur med kontakten o så in med kontakten o på nya o skruva dit den nya , och om jag har tur så skall programvaran funka (vilket den oftast verkar göra i detta fallet vad jag läst mig till)

så min fråga- är EPB fortfarande ganska kassa eller har Volvo lyckats fixa till dom?
#1414907
Jag tror att det är vanligare att diskmaskinen eller tvättmaskinen i hemmet går sönder än att handbromsen på en V60 slutar att fungera. Jag har kört över 14000mil totalt i två olika V60 och handbromsen har aldrig krånglat det minsta.
#1414948
Om du inte ser att det ser ärgat ut kan du sitta lugnt i båten. Kolla skruvarnas skick med, de kan vara illa åtgångna om folk ”klyddat”, annars inget att tänka på
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1414965
Vad har du fått ifrån att den elektroniska handbromsen kan krångla? Har typ aldrig hört att detta ens ska vara vanligt, känns som att du målar upp senario på en 2017 som är ytterst tveksamt att det ens ska hända.

Vad menar du med att köpa en EPB, menar du själva styrmodulen eller ett återställningsverktyg för den elektroniska parkeringsbromsen (EPB)?
#1415909
av svaren här verkar det vara rätt lungt numera med elektroniskt handbroms, så jag köper inte någon begagnad.
Min tanke var att om jag råkar ut för haveri så byter jag det själv på parkeringen eller vart jag står (därav inköp av begagnad som förhoppningsvis funkar). Under 20 år hade jag en gammal volvo 740 som jag körde typ halva europa runt med, otroligt bra bil, men jag hade alltid med lite reservdelar o verktyg utifall (gillar att man klarar sig själv så långt som det är realistiskt möjligt vilket är en högst individuell bedöming). Detta med nyare bil är nytt för mig. Som kuriosa såg jag på vägens hjältar för någon vecka sedan, där verkade en volvo xc90 (nya utseendet) fått problem med elektroniska handbromsen o de fick släpa upp den på en bärgare, fick lite intryck av bärgaren att det inte var ovanligt tyvärr). Den som orkar kan googla upp avsnittet.
men för egen del så skiter jag i att köpa en EPB då problemet inte verkar vara vanligt längre

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]