Moderator: Moderatorer

#1414814
klirre skrev: ons 25 nov 2020, 19:30 Angående black friday, har lite frågor till er som provat många produkter.

Idag tvättar jag i GDS-hall och lägger på allt med sprayflaska, tar en stund att springa runt med avfettning, fälgrengöring och flugmedel beroende på hur smutsig bilen är. Tyvärr finns det inte möjlighet att koppla på foam lance på tvätten på den gamla Preem GDS:en jag använder, jag föredrar att tvätta inomhus istället för bås och det finns ingen annan inomhushall nära mig. Hur mycket effektivare är en tryckspruta? Kollade lite hos BBV, de har olika modeller för vanliga medel, samt några för skum.

Jag vill helst ha nåt som är relativt enkelt att släpa med sig, så ingen 5-6L spruta utan mindre. Kan man gå över bilen effektivt med nåt liknande denna: https://www.bollnasbilvard.se/tryckspru ... 06876.html
Eller är skum så mycket bättre att jag borde satsa på en sån här: https://www.bollnasbilvard.se/tryckspru ... 06722.html
Skumsprutan kräver så klart ett annat förtvättsmedel, ni som kör skum, ersätter ni alkalisk avfettning eller schampot med skum? vad är bäst? både och?

Priset för sprutan är ju det samma.

Bör man hålla medlen separat ifall man kör vanlig tryckspruta? Står på BBVs hemsida att man helst inte ska förvara medlen i dem, men vore ju smidigt att fylla på efter behov från större dunk och slippa ha med sig allt till GDS-hallen.

Sista frågan gäller torkstöd/sprayvax, det finns massor av olika preparat, vad funkar bäst? Jag kör idag rosa sås och tycker det funkar bra, smidigt att ha flaskan plus mikrofiberduk i bilen sommartid för att ta hand om ev. fågelskit så den inte bränner in. Funkar keramiska preparat bättre eller sämre? Verkar finnas medel man kan skumma på utan att stå och putsa, blir resultatet lika bra?

Många frågor, långt inlägg. Hoppas nån bilvårdsnörd orkar svara :)
Själv kör jag tryckspruta från biltema, de håller en säsong sen köper jag nya. En till kallavfettningen och en till alkaliska. Skumtryckspruta använder jag inte, men jag kör med Foam Lnace. Jag kör en skumtvätt för att minimera repor på lacken. Ibland kör jag båda skum o alkalisk och ibland bara nån av dom för sig.

Tvättar oxå i GDS hall o har en låda från Ikea med lock med mig med det jag behöver dit. Köper 5 liter dunkar av kallavfettning, alkalisk och skummedel. Allt från BBV, o fyller på efter behov. Jag häller inte tillbaka medlen som blivit över efter tvätten utan det ligger kvar i sprutan. Var 10 tvätt använder jag Iron X (flygrost borttagare) oxå från BBV. den kör jag i en Kawzar spruta med dubbel action trigger. En Foam Lance kanske du ska skaffa dig. Mkt smidigt när man bara vill kör en snabb tvätt.

Som torkstöd kör jag Tershines Apex +. Funkar prima det. Boostar glansen som f.... Mina bilar alltid vaxade så det blir lättvättat. Kör med Fusso Caot vaxet och toppar det med Tershine Refract V2.

Det du pratar om (rosa sås) är mer som en waterless wash skulle jag kalla det. Få bort fågelskit och insekter. Tershine har ett koncentrerat medel Apex Quick Wash som man späder ut till önskad stryka. Har en sån flaska i bilen oxå till just det ändamålet( fågelskit och insekter). Det kan man använda som clay lube oxå om så önskas, ger bra glid till leran.

Spray vax finnas massor på marknaden. Jag kör själv inte med sånt men Gyeon Wet Coat är en prima produkt. Spraya på panel för panel när bilen är blöt efter alla tvätt stegen och spola av, fin avrinning och lagom glans, torka sedan av bilen. Men snabbvax är ett tillfälligt skydd som håller 1-2 veckor.
#1414924
DOdell skrev: tor 26 nov 2020, 10:42 Kan verkligen rekommendera polering av fönsterglas! Gjorde sido och framrutan igår och jäklar vad alla spår från vindrutetorkare försvann!

Fixade också stenskott med penna och klarlack. Blev kanon efter 3000 papper och polering på det!
Körde du vanlig grovtrissa med grovt polermedel eller hade du speciell glaspolish?
#1414983
Valostore/Autodude har dragit igång sin BF-rea så blev lite beställningar. Obligatoriska King Carthur quickcoat och lite annat gott, samt en Purelux Black ramp :oops: Är man ljusgalen så är man.. :party:
#1415004
peppepp skrev: tor 26 nov 2020, 19:05 Valostore/Autodude har dragit igång sin BF-rea så blev lite beställningar. Obligatoriska King Carthur quickcoat och lite annat gott, samt en Purelux Black ramp :oops: Är man ljusgalen så är man.. :party:
Jag har också syndat... :x :-)
  • 1
  • 1406
  • 1407
  • 1408
  • 1409
  • 1410
  • 1851
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]