Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1414899
Ja, det kan man. Men det behövs högre bränsletryck för att köra 100% på E85.

Tjänar på det? Tjänar på det hur menar du? Det går åt mer E85 mer mil än motsvarande bensin. Och med dagens bensinpriser så blir milprisskillnaden mellan E85 och bensin till E85's nackdel.
Spolar vi tillbaka tiden dryga året till när bensinpriset låg på 17kr/l så fanns det lite pengar att tjäna på att tanka E85.... Men inte idag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414950
Jag har kört min 745-a på etanol i typ 8 - 10 år, innan dess körde jag farsans gamla 144 - 72 i flera år. Så visst, det går jättebra. Jag har satt i större spridare (Saab 9000 turbo) och en justerbar BTR. Funkar bra, men inte optimalt. Man måste ha en nyservad bil som går 100%"när man börjar (det hade inte jag) annars vet man inte om det är fel på bilen eller etanolkonverteringen som felar om den inte går bra. Just nu kör jag på 98 oktan bensin för jag tröttnade när det var samma pris på båda och som" Lucif3r" skriver motorn vill ha c:a 30% mer. Jag har höjt tändläget också och kan därför inte köra på 95 oktan
Fins fina elektroniska boxar som "fördröjer" insprutningstiden, men dom kostar 2 - 3000 kr då det är knappast försvarbart. Om man inte gör det "för miljöns skull" som pojken i reklamen säger när han försovit sig till skolan...
Man minskar CO²utsläppen med 50 - 75% (kanske mer) om man kör på E85 + att motorn går bättre (104 oktan).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1414960
Det är ingen större märkbar skillnad mellan 95 och 98 oktan. Högre oktan innehåller lite mer energi bl.a., och kan förhindra saker såsom knackningar. OBS - det är ingen lösning på en orginalmotor som knackar på 95 oktan! Utan det är mest för ändrade motorer(som t ex lennartes, där tändningen är ändrad) det kan hjälpa på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414985
Lucif3r skrev:Utan det är mest för ändrade motorer(som t ex lennartes, där tändningen är ändrad) det kan hjälpa på.
Precis, en motor som är "optimerad" för 95 oktan ska köras på 95 oktan. Nu är E85 på 104 oktan så då kan man utan risk för "knackningar" höja tändläget för att "utnyttja" etanolens högre "effekt". På modeller efter -87 får man "gå in i" tändboxen och ändra tändläget (man kan även "polvända" tändlägesgivaren, något enklare) på äldre Volvo vrider man fördelaren. Eftersom jag då höjt tändläget (c:a 4°) vågar jag inte köra på 95 oktan. Vet ej hur stor risken är, men boxen är "förberedd" för 0° (standard), 3° före (98 oktan) och 6° efter (87 oktan). Detta är ändringarna, så tändläget kan bli max 22° FÖD. 15° är standard + 4° (povändning) och +3° (ändra i boxen) och som minst 9° (15° - 6°). Har grejer för att öka 3° till (3-läges 2-polig vippströmbrytare och kabel till tändboxen). E85 bör tåla upp till 24°, kanske utterligare någon grad utan spikningar. Men 22° för räcka. Får se till våren....
av Erik Å
#1415013
Och viktigast av allt, en motor som är byggd för 98 oktan kan ha högre kompressionsförhållande än en som är optimerad för 95.
Högre kompression = högre verkningsgrad (och dessvärre mer kväveoxidutsläpp..)
Men att tanka 98 i en motor gjord för 95 lär inte ge någon mätbar besparing, finns folk som har testat..
av frankiboy
#1415024
Erik Å skrev: tor 26 nov 2020, 22:52 Och viktigast av allt, en motor som är byggd för 98 oktan kan ha högre kompressionsförhållande än en som är optimerad för 95.
Högre kompression = högre verkningsgrad (och dessvärre mer kväveoxidutsläpp..)
Men att tanka 98 i en motor gjord för 95 lär inte ge någon mätbar besparing, finns folk som har testat..
Om vi bortser vad som är bra för miljön så undrar jag om bilen mår bättre på 98 än på 95?
av frankiboy
#1415025
Lucif3r skrev: tor 26 nov 2020, 16:30 Det är ingen större märkbar skillnad mellan 95 och 98 oktan. Högre oktan innehåller lite mer energi bl.a., och kan förhindra saker såsom knackningar. OBS - det är ingen lösning på en orginalmotor som knackar på 95 oktan! Utan det är mest för ändrade motorer(som t ex lennartes, där tändningen är ändrad) det kan hjälpa på.
Jo, men min knackar inte. Är 98 bäst för motorn?
av bönan
#1415036
Tvivlar starkt på att det gör någon skillnad för motorn. Det är väl samma etanoliblandning i 98 numera? 98 behövs på en hårdare trimmad motor för att undvika knackningar, annars finns det ingen fördel. Möjligen kan man mappa om tänd- och bränsleboxarna och få ut någon/några hästkrafter till, men eventuell förbättrad bränsleekonomi kommer ätas upp av det förhöjda bensinpriset.

Jag hade en 740 GLE -90, den körde jag som snålast på 0.76 mellan tankningarna. Men den hade väldigt låg utväxling i bakaxeln ihop med överväxel-låda, så den varvade väldigt lite i landsvägsfart.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor