Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1414880
Hej,

Ibland behöver man värma upp bultar för att få dem att släppa. Än så länge har jag testat värmepistol(av billigare typ) och ogrässbrännare(gas) där den sisstnämnda fungerade klart bäst! Dock var den lite otymplig.

Vad jag förstår så är egentligen en svets(av någon typ) bäst men tyvärr har jag ingen sådan och min uppfattning är att de generellt är ganska dyra. Jag har funderat ett par gånger på att köpa någon mindre men vet egentligen inte vad det skulle vara? MIG sväts?

Så vad skulle ni föreslå för hemmabruk?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1414908
När man talar om svets i det här sammanghanget så är det en gassvets man menar. Dvs, en mackapär med 1 syre och 1 acetyl flaska, som bildar en öppen låga.
MIG, TIG, eller pin-svetsar är någon helt annat, där tillsätter man material mer än man värmer. TIG går visserligen "värma" utan att tillsätta material, men det är inte alls samma sak som en öppen låga. MIG och pinn är bara att glömma. Det dom däremot är bra till är att svetsa fast större bulthuvuden på runddragna bultar :-)

Som jag ser det finns det 3 sätt att utföra värma-bultar-jobb som fungerar - induktionsvärmare(svindyrt men överlägset bäst), gassvets(otympligt men väldigt effektivt) och en butanbrännare. Den sistnämnda har fördelarna att den är väldigt liten, billig i inköp, billig att fylla, når höga temperaturer(upp till 1800c) och fungerar hyffsat. Dock inte ens i närheten av riktig gassvets eller induktionsvärmare.

Fjanterier som varmluftpistol kan man lika gärna skippa helt. Får man loss en bult med varmluftpistol får man loss den utan någon värme öht.
av snowman
#1414911
Tack, då låter det som att butanbrännare är det jag använde men då med munstycke tänkt för att bränna ogräs mellan plattorna. Har ni något förslag på extra bra munstycke eller ska man bara ta enklaste möjliga som man sätter på toppen av flasken?
av dieselkenneth
#1414913
Biltema har en minibrännare för gasol som fungerar hyfsat. Kostar 169 kr plus engångsbehållare för gasol ca 20 kr. Så för under 200 får man något som fungerar. Använder även min till att tända kolgrillen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1414933
Gasol har för låg temp och värmer upp för mycket runt omkring som riskerar skadas,

En gassvets är vamare och mer koncentrerad så man inte skadar kingliggande saker,

Köpen en sådan här tex med engångstuber, inget för den som svetsar mycket men fnkar bra till detta.

https://verktygsboden.se/mappgasbraenna ... x_EALw_wcB
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1414934
SubMarine skrev:Jula har mapgasbrännare. Betydligt kraftfullare än en vanlig butangasbrännare.
Absolut, men också betydligt dyrare än en butangasbrännare :)
Butangasbrännare anser jag är det billigaste alternativet som fortfarande fungerar. Finns det bättre alternativ? Självklart gör det det.
av Rådlös
#1414939
Jag håller med flertalet av "experterna" här. Inte för att kalla mig expert utan för att jag skulle följa deras råd. Men till TS vill jag säga, du skall inte ha en ogräsbrännare eller något munstycke som ger en stor och bred flamma, utan du skall ha en "spetsbrännare" som ger en smal och spetsig men kraftig låga. Ungefär som du jämför med en penna som du pekar på den fastrostade skruven. Och ha gärna någon rymlig burk med vatten och t.ex en tvättsvamp till hands om det är underredsmassa som skulle kunna ta eld.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1415031
Lucif3r skrev: tor 26 nov 2020, 13:33
SubMarine skrev:Jula har mapgasbrännare. Betydligt kraftfullare än en vanlig butangasbrännare.
Absolut, men också betydligt dyrare än en butangasbrännare :)
Butangasbrännare anser jag är det billigaste alternativet som fortfarande fungerar. Finns det bättre alternativ? Självklart gör det det.
1300 för en svets med låga på 3000 grader är sjukt billigt om man jämför med vad en riktig gassvets kostar. Det gäller ju att bara värma upp precis det man vill lossa och att höra det snabbt innan värmen sprider sig.

Jag har eldat massor med vanliga gasolbrönnare genom åren och det är inte npgon höjdare.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]