Twin111 skrev: ↑ons 30 dec 2020, 11:37
Vad tycker ni om kompletta fjäderben att köpa ? Bra eller anus ?
Bara DU kan svara på den frågan:
Billigast är givetvis att endast byta skadad del.
Billigast i längden kan vara att byta skadad del, samt slitna delar som ändå lossas.
Enklast, är att byta komplett ben inkl fjäder och stötdämpare. Kanske lönar sig på 10årsperiod....
Frågor att ställa sig är bilens övriga skick, och vad är ägandeplanen?
Sköta om väl och köra länge till?
En "just-nu-bil" som ska fungera, men till lågt pris?
Osv....
Inget som behöver besvaras i tråden.
Men, skavande/knekande/knarrande kan sommsagt komma från andra saker än fjäderbenet.
Länkarmsbussning, spindelled, styrled, krängningsstag, eller krängningshämmarbussning är några exempel.
Sannolikast med knarrande utan dunkande i gupp är ändå:
Fjäderns skyddsgummi så den gnider på sig själv eller tallrik (ingår i fjäderbenet)
Krängningsstaget som gnekar (ingår inte fjäderbenet)
Och
Själva stötdämparen. (Ingår i fjäderbenet)
Knarrar det endast när man vrider ratten är det styrlagret. (Fjäderbenet)
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.