- lör 21 nov 2020, 20:20
#1414019
Hej! Har inte hittat svaret på mina frågor i någon tråd, men skicka gärna om jag har missat någon.
Jag har skaffat en 740 som jag har tänkt piffa till med 18 tum fälgar och sänkning. Planen är att skaffa coils, men har inte råd med fälgar och coils samtidigt så får bli att köra med kapade fjädrar ett tag då det kommer se idiotiskt ut originalhög och 18 tum. Fälgarna i fråga är super dtm, passar sjukt bra till dessa bilar. Men har ingen erfarenhet av kapning så har lite frågor
Hur många varv är lagom att kapa för att hitta en bra kompromiss mellan utseende och bekvämlighet (vill inte behöva slira koppling och kryssa över varenda fartgupp, vill kunna köra normalt även om det kommer hoppar lite) och utan att behöva valsa skärmarna? Gör inget om hjulhusen behöver kapas men vill inte förstöra skärmarna. Har hört att 2 bak 2,5 fram är lagom, men då kanske den ändå inte ser bra ut med 18 tum?? Målet med sänkningen är att minska avståndet i hjulhuset, det är bara en fördel om den fortfarande har kvar lite markfrigång då jag kör en del skogsvägar.
Undrar även om det finns tillräcklig justering på cambern för att göra en någorlunda hjulinställning om man sänker.
Tack på förhand!
/Elias
Jag har skaffat en 740 som jag har tänkt piffa till med 18 tum fälgar och sänkning. Planen är att skaffa coils, men har inte råd med fälgar och coils samtidigt så får bli att köra med kapade fjädrar ett tag då det kommer se idiotiskt ut originalhög och 18 tum. Fälgarna i fråga är super dtm, passar sjukt bra till dessa bilar. Men har ingen erfarenhet av kapning så har lite frågor
Hur många varv är lagom att kapa för att hitta en bra kompromiss mellan utseende och bekvämlighet (vill inte behöva slira koppling och kryssa över varenda fartgupp, vill kunna köra normalt även om det kommer hoppar lite) och utan att behöva valsa skärmarna? Gör inget om hjulhusen behöver kapas men vill inte förstöra skärmarna. Har hört att 2 bak 2,5 fram är lagom, men då kanske den ändå inte ser bra ut med 18 tum?? Målet med sänkningen är att minska avståndet i hjulhuset, det är bara en fördel om den fortfarande har kvar lite markfrigång då jag kör en del skogsvägar.
Undrar även om det finns tillräcklig justering på cambern för att göra en någorlunda hjulinställning om man sänker.
Tack på förhand!
/Elias