- ons 17 okt 2007, 15:29
#141394
Tjena!
Hur less kan man inte bli. Kan säga att det är första volvon jag ägt, men tycker att jag har hyffsad koll vad gäller bilar.
Köpte en 855-96 för ett tag sedan. Då jag hittade lite fel på bilen kom jag överens med säljaren om att han skulle stå för felen.
Felen var: Oljeläcka mellan motor/låda, igensatt vevhusventilation, termostat (gick ej upp i temp). Kom även överens med säljaren om oljebyte i motor och låda (Automat)
Jag lämnar in bilen hos en verkstad som säljaren uppgett. Skulle ta 1-2 dar att fixa allt. På eftermiddagen märker jag att jag har ett medelande i mobilen. Det var från mekanikern "Bilen är fixad, eftersom vi stängt har jag lagt bilnyckeln på bakdäcket" ? Ett skämt eller tänkte jag, bor i en medelstor stad. Hade jag inte haft möjlighet att hämta bilen hade den ju kunnat bli snodd. Inte vet jag, men tror jag hade fått det jobbigt med försäkringsbolagen om bilen skulle ha blivit tillgripen med nyckel.
När jag hämtar bilen vägrar den nästan att starta, efter ett antal försök får jag igång den. (Vid det laget hade jag haft bilen i ca 1,5 vecka och inte haft några som helst problem med den)
Märker även att det fortfarande ryker ur oljeröret (stickan). Dagen efter åker jag tillbaka och säger att bilen knappt startar och att det fortfarande ryker ur stickan.
På eftermiddagen är bilen klar igen och jag åker dit. Bilen vägrar starta, mekanikern kommer ut, kliar sig på skallen och vet inte vad som är felet. Även chefen kommer ut som säger att det är fördelarlocket. (konstigt bara att den lägger av helt plötsligt). Bilen startar efter ett antal försök och jag kollar även oljeröret, ryker fortfarande. Detta är helt normalt, det gör det på alla bilar när de är varma säger chefen. (Har aldrig sett det på någon annan bil som jag haft, och då har jag haft jävligt många) Skulle ivarje fall komma tillbaka dagen efter och de skulle byta fördelarlocket.
Då är jag hyffsat less, åker raka vägen till volvo som underkänner vevhusventilationen, skall vara undertryck. Hade 0,1 i övertryck och det skulle enligt Volvo vara ca 0,3 i undertryck.
Dagen efter påpekar jag detta varpå de även ringer volvo och kollar med dem, huruvida de glömt någon kanal eller rör. Enligt verkstaden så har de gjort exakt som de skall. Jag står bredvid när mekanikern pratar med volvo och hör hur denna säger "Kanske man ska prova med att byta olja" VA!!!! Det skulle ni ju ha gjort utbrister jag. "Nja, i lådan, men inte i motorn" Chefen står även han där och säger att det skulle dom inte göra och börja kolla i verkstadsboken. Jo, klart och tydligt står det även att oljorna skulle bytas. Så det är bara att lämna in bilen en tredje gång. Då blir bilen kvar i 2 dagar.
När jag hämtar bilen så uppger dom att de varit ner med tråget och att det kan ha lossnat lite mer, så nu är det tokrent i vevhuset. De har vidare bytt fördelarlock och nu startar den som den ska. (Det var tydligen en mikroskopisk spricka i den) Jag kunde dock inte se något när de visade locket för mig. Bytt oljan hade man också. Åker därifrån och bilen verkar funka bra. Ryker dock fortfarande från oljestickan. Kollar även oljan i lådan, den är ju INTE klarröd som automatolja skall vara.
Nu när jag varit in och läst på trådarna här så tänkte jag höra hur ni uppfattar det som när man skall byta olja i lådan. Är det att tömma den genom dräneringspluggen och fylla på 3 liter? Eller tycker ni att ett oljebyte innefattar en s.k spolning? Det är ju absolut inte gjort på min bil. Clipset till oljekylen är fint rostig och ej lossad på ett bra tag.
Sedan vad gäller vevhusventilationen, det ryker som sagt fortfarande därifrån, har även kollat med volvo en gång till, den ligger nu varken på övertryck eller undertryck. Kan jag räkna med att packningen mellan motor och låda kan gå eller vad kan hända?
Och ska man behöva tåla detta när man lämnar in bilen? känns som att jag inte kan lita på att det blivit riktigt gjort. Har starka funderingar på att lämna in bilen till någon annan/eller göra jobbet själv. Känns bara surt om jag måste lägga ut pengar när något pajar för något som skall vara gjort. Eller vad tycker ni?
Ändrade lite i topic. Bara "Less" säger inte så mycket mer än att du är less.
Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Hur less kan man inte bli. Kan säga att det är första volvon jag ägt, men tycker att jag har hyffsad koll vad gäller bilar.
Köpte en 855-96 för ett tag sedan. Då jag hittade lite fel på bilen kom jag överens med säljaren om att han skulle stå för felen.
Felen var: Oljeläcka mellan motor/låda, igensatt vevhusventilation, termostat (gick ej upp i temp). Kom även överens med säljaren om oljebyte i motor och låda (Automat)
Jag lämnar in bilen hos en verkstad som säljaren uppgett. Skulle ta 1-2 dar att fixa allt. På eftermiddagen märker jag att jag har ett medelande i mobilen. Det var från mekanikern "Bilen är fixad, eftersom vi stängt har jag lagt bilnyckeln på bakdäcket" ? Ett skämt eller tänkte jag, bor i en medelstor stad. Hade jag inte haft möjlighet att hämta bilen hade den ju kunnat bli snodd. Inte vet jag, men tror jag hade fått det jobbigt med försäkringsbolagen om bilen skulle ha blivit tillgripen med nyckel.
När jag hämtar bilen vägrar den nästan att starta, efter ett antal försök får jag igång den. (Vid det laget hade jag haft bilen i ca 1,5 vecka och inte haft några som helst problem med den)
Märker även att det fortfarande ryker ur oljeröret (stickan). Dagen efter åker jag tillbaka och säger att bilen knappt startar och att det fortfarande ryker ur stickan.
På eftermiddagen är bilen klar igen och jag åker dit. Bilen vägrar starta, mekanikern kommer ut, kliar sig på skallen och vet inte vad som är felet. Även chefen kommer ut som säger att det är fördelarlocket. (konstigt bara att den lägger av helt plötsligt). Bilen startar efter ett antal försök och jag kollar även oljeröret, ryker fortfarande. Detta är helt normalt, det gör det på alla bilar när de är varma säger chefen. (Har aldrig sett det på någon annan bil som jag haft, och då har jag haft jävligt många) Skulle ivarje fall komma tillbaka dagen efter och de skulle byta fördelarlocket.
Då är jag hyffsat less, åker raka vägen till volvo som underkänner vevhusventilationen, skall vara undertryck. Hade 0,1 i övertryck och det skulle enligt Volvo vara ca 0,3 i undertryck.
Dagen efter påpekar jag detta varpå de även ringer volvo och kollar med dem, huruvida de glömt någon kanal eller rör. Enligt verkstaden så har de gjort exakt som de skall. Jag står bredvid när mekanikern pratar med volvo och hör hur denna säger "Kanske man ska prova med att byta olja" VA!!!! Det skulle ni ju ha gjort utbrister jag. "Nja, i lådan, men inte i motorn" Chefen står även han där och säger att det skulle dom inte göra och börja kolla i verkstadsboken. Jo, klart och tydligt står det även att oljorna skulle bytas. Så det är bara att lämna in bilen en tredje gång. Då blir bilen kvar i 2 dagar.
När jag hämtar bilen så uppger dom att de varit ner med tråget och att det kan ha lossnat lite mer, så nu är det tokrent i vevhuset. De har vidare bytt fördelarlock och nu startar den som den ska. (Det var tydligen en mikroskopisk spricka i den) Jag kunde dock inte se något när de visade locket för mig. Bytt oljan hade man också. Åker därifrån och bilen verkar funka bra. Ryker dock fortfarande från oljestickan. Kollar även oljan i lådan, den är ju INTE klarröd som automatolja skall vara.
Nu när jag varit in och läst på trådarna här så tänkte jag höra hur ni uppfattar det som när man skall byta olja i lådan. Är det att tömma den genom dräneringspluggen och fylla på 3 liter? Eller tycker ni att ett oljebyte innefattar en s.k spolning? Det är ju absolut inte gjort på min bil. Clipset till oljekylen är fint rostig och ej lossad på ett bra tag.
Sedan vad gäller vevhusventilationen, det ryker som sagt fortfarande därifrån, har även kollat med volvo en gång till, den ligger nu varken på övertryck eller undertryck. Kan jag räkna med att packningen mellan motor och låda kan gå eller vad kan hända?
Och ska man behöva tåla detta när man lämnar in bilen? känns som att jag inte kan lita på att det blivit riktigt gjort. Har starka funderingar på att lämna in bilen till någon annan/eller göra jobbet själv. Känns bara surt om jag måste lägga ut pengar när något pajar för något som skall vara gjort. Eller vad tycker ni?
Ändrade lite i topic. Bara "Less" säger inte så mycket mer än att du är less.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator