Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413576
Hoppas det finns några experter kvar på äldre bilar.
S40 fas 1, -98, under 9000mil.

På senaste tiden har jag börjat höra ett ljud som jag inte hört innan. Det låter nästan som en elvisp eller trasigt lager när man kör.

Hörs tydligast på 2an och 3an växel (antagligen högre ljud från omgivningen i övriga fall)
Hör väldigt tydligt att ljudet ökar när man växlar ned från 3an->2an att ljudet ökar.
Så fort kopplingen trycks ned helt så upphör ljudet omedelbart.
Om man kör på landsväg och lägger i neutralen så slutar ljudet omedelbart (rullande bil)
Även om man slutar gasa så fortsätter ljudet en stund.
En lokal mekaniker lyssnade och kände på däcken lite snabbt och hittade inga fel på hjullagren iaf.
Har haft i en ny helsyntetisk 75W90 växellådsolja sen 3000-4000mil tillbaka, 5år .
Ljudet överröstar inte motorljudet än sålänge.


Jag funderar på om det är någonting i växellådan som låter? Kanske börjar bli insliten då jag läst på andra forum att Renault M3p lådan låter en del.
Det borde väl inte vara urtrampningslagret? då det är obelastat när det kopplingen inte är nertryckt?

Tänkte testa att tömma växellådsoljan och fylla på med ny kommande veckor för att se om det hjälper, om inte någon har andra förslag?

*LÖST*
Dåligt lager på spännrulle till drivrem.
Senast redigerad av 1 Ping84, redigerad totalt 0 gånger.
#1413771
Har du Mitsubishi-motorn? Dvs S/V40 1.8i (där i'et är viktigt)

Dessa kärror har tydligen dubbelmassesvänghjul som kan gå sönder. Min låter likadant, kör man i tomgång med växeln ur och kopplingen uppe så skramlar det. Trycker man ner kopplingen eller gasar lite så tystnar det.

Har letat runt en del och även tagit in offert från flera mek om vad det skulle kosta att byta. Kostar ca 25000 hos volvo och billigaste jag hittade var 15000 på meca. Detta inkluderar ett kopplingsbyte när de ändå är inne och rotar där. Bara svänghjulet (själva delen alltså, utan arbete) kostar ca 7000kr vad jag förstod det som.

Alla jag har pratat med säger "kör tills det rasar" och det är det jag gör också. Har rullat ca 3000mil med ljudet och än har jag inte märkt av någon försämring.

Vet ej om de andra motorerna i serien har dubbelmasse. Historiskt är det främst dieslar som har dessa då de är lite mer ryckiga än bensinare. Mitsubishi slängde in dubbelmasse i GDI-motorerna för att de är lättare än ett vanligt svänghjul och därmed sänker bränsleförbrukningen lite, vilket ju är hela tanken med de motorerna.
#1413774
Hej

Klassiskt fel på dessa bilar att urtrampningslagret ger upp till kopplingen.

Man brukar kunna tyda på detta att det låter vänster fram sen när man trycker ned kopplingen blir det tyst och släpper man upp kopplingen igen så börjar det låta.

Haft detta fel på båda mina s40 98 samt 03. Ingen som egentligen förstör bilen mer än att när lagret går sönder kan du inte byta växel mera utan får köra på den som ligger i.

Värt att kolla.
#1414683
Gurrv40 skrev: tis 24 nov 2020, 19:28 Har detta fel på min v40 2.0T 04 oxå. Vad händer om lagret pajjar? Kopplingsbyte?. Min har rullat 16 000mil så tänkte köra tills det går sönder, bra och veta vad man ska byta sen :-D

Igentligen bara själva lagret koppling händer det inget med om du inte försöker vålda i växlar.

Går lagret sönder kan du inte byta växel helt enkelt
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]