Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av dannesk
VolvoNettan skrev:Har haft Hakkapeliitta, både 7 och 8, på V70 men var dessvärre inte nöjd med dem alls. Tack för alla era svar.
Det är en däckdjungel och dyrast behöver ju inte nödvändigtvis alltid vara bäst då en avgörande faktor bl.a. också är vilken typ av bil däcken ska sitta på. Jag tycker också det känns säkrast med dubbdäck men då dubben är slitna så har jag uppfattat att däcket inte alls känns så bra längre och dubb slits ju snabbt på vägarna häromkring då de till stora delar av vintersäsongen är fria från snö och is. Vi har f.ö. dubbdäck på V70n så är det för jäkligt väglag så kan jag ju alltid ta den bilen. Med två bilar, en med dubb och en utan, så kan man ju när tillfälle ges t.ex. åka till julmarknader över riksgränsen med den dubbfria vintertid då tillfälle ges.
Fast dubbfria däck slits mkt fortare än dubbade då de har en mjukare gummiblandning för att få fäste på is och packad snö. Kör just nu Hakka9or på min XC60 (inne på 3dje säsongen nu) och de har gått mkt på barmark och dubbarna är fortfarande mkt bra, klart bästa vinterdäcken jag haft. Bytte ifrån dubbfritt.
av UnleashFusion
dannesk skrev: tis 17 nov 2020, 20:09
VolvoNettan skrev:Har haft Hakkapeliitta, både 7 och 8, på V70 men var dessvärre inte nöjd med dem alls. Tack för alla era svar.
Det är en däckdjungel och dyrast behöver ju inte nödvändigtvis alltid vara bäst då en avgörande faktor bl.a. också är vilken typ av bil däcken ska sitta på. Jag tycker också det känns säkrast med dubbdäck men då dubben är slitna så har jag uppfattat att däcket inte alls känns så bra längre och dubb slits ju snabbt på vägarna häromkring då de till stora delar av vintersäsongen är fria från snö och is. Vi har f.ö. dubbdäck på V70n så är det för jäkligt väglag så kan jag ju alltid ta den bilen. Med två bilar, en med dubb och en utan, så kan man ju när tillfälle ges t.ex. åka till julmarknader över riksgränsen med den dubbfria vintertid då tillfälle ges.
Fast dubbfria däck slits mkt fortare än dubbade då de har en mjukare gummiblandning för att få fäste på is och packad snö. Kör just nu Hakka9or på min XC60 (inne på 3dje säsongen nu) och de har gått mkt på barmark och dubbarna är fortfarande mkt bra, klart bästa vinterdäcken jag haft. Bytte ifrån dubbfritt.
Jag inflikar min erfarenhet av mina nokian hakka5or(dubbade) som nu är inne på sin 10e säsong(iår) och dubbarna är fortfarande bra, trots mycket barmark(för det mesta) självklart kör jag inte lika mycket som många i tråden men nokian har aldrig svikit mig
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker conti är en bra kompromiss mellan olika underlag. Körde på Hakka ett tag men de var så mjuka i stommen att det blev läskigt på torr väg.
av VolvoNettan
MartinS skrev: ons 18 nov 2020, 10:30 Jag tycker conti är en bra kompromiss mellan olika underlag. Körde på Hakka ett tag men de var så mjuka i stommen att det blev läskigt på torr väg.
Jag uppfattade också Hakkorna på samma vis. 9:orna ser inte ut att finnas i vår däckdimension 215/65 R16.
När jag t.ex. går in på Däckonlines webbsida och söker på reg.nr. så får jag fram följande information om vår bil;

Märke/Producent: VOLVO
Modell: V70 (B) 2013-
Variant: D4 2.0

Undrar varför modellen inte benämns med XC70 som ju är det vi har?

Vi får ta oss en rejäl och snabb funderare över vad för slags däck och av vilket märke som hamnar på bilen härnäst. Jag gillar ju egentligen mest dubbdäck då det känns tryggast och gubben föredrar dubbfritt. Vi får väl se vem som vinner fighten ;-)
Senast redigerad av 2 VolvoNettan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
VolvoNettan skrev: ons 18 nov 2020, 12:54
MartinS skrev: ons 18 nov 2020, 10:30 Jag tycker conti är en bra kompromiss mellan olika underlag. Körde på Hakka ett tag men de var så mjuka i stommen att det blev läskigt på torr väg.
Jag uppfattade också Hakkorna på samma vis. Vi får ta oss en rejäl och snabb funderare över vad för slags däck och av vilket märke som hamnar på bilen härnäst. Jag gillar ju egentligen mest dubbdäck då det känns tryggast och gubben föredrar dubbfritt. Vi får väl se vem som vinner fighten ;-)
Tyvärr får ni inte ha två dubbade och två odubbade däck på bilen.. ;-)
av dannesk
VolvoNettan skrev:När det står SUV efter ett däckmärke är det endast anpassat för en SUV då?
Nej, dom har den märkningen för dimensionerna är anpassade för SUV och 4x4 bilar då de har lite högre profil.

Detta är nog ett av de bästa däcken du kan montera på en XC70, tyvärr tycker jag 16" på en XC70 blir alldeles för svajjgt oavsett däck på en bil med standardchassie.
https://www.bythjul.com/dack/nokian/nok ... r16/135246
av VolvoNettan
Jag har inte upplevt bilen som särskilt svajig med 16" fälg som är originalfälgen som vinterdäcken sitter på däremot gillar jag att det lilla snöglobb som fastnar är lätt att få bort. Värre är det med V70:n vi har, där det är trångt att få bort all den packade snöglobb som fastnar där efter 2.5 mils resa till jobbet.

Förresten, vad hackar ni loss det med? Vi använder skaftet på bilborsten men sådana bra bilborstar börjar bli svåra att hitta.
av dannesk
VolvoNettan skrev:Förresten, vad hackar ni loss det med? Vi använder skaftet på bilborsten men sådana bra bilborstar börjar bli svåra att hitta.
Vad menar du, jag förstår iaf inte vad du menar?

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!