Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413081
Som gammal Volvo-vän hade jag konfigurerat en V90 T8 R-design med luftfjädring och lite annat. Men efter en provtur blev jag tveksam. Det var visserligen inte en R-design utan en Inscription men den var klart vinglig på vägen. Man byter fil i 100 km/h och bilen liksom ormar sig och gungar till. Nordiska friktionsdäck, Hakka, 245/40 19, visst är de mindre stabila än dubbdäck eller kontinentala men ändå, lufttrycket i däcken var bra och jag vill inte ha en bil som slingrar sig på vägen på det sättet. Är van vid nordisk friktion från många bilar men Audin med likadana däck (fast 18") går mycket stadigare.

Synd på i övrigt fin bil - snygg, bekväm, hyfsat tyst (OK, Audin är tystare), fantastisk stereo, bra stålkastare, härligt acc...

Nån annan med liknande erfarenheter?
#1413121
Jag har en liknade, fast lite äldre, V90 R-design my18. Vintertid har jag 18" däck på. Stabilitetsproblemen, som du beskriver, känner jag inte igen. Tycker den känns väldigt bra.
Å andra sidan, detta är en personlig bedömningssak, det jag upplever som OK, kan någon annan tycka annorlunda.
Som sagt, jag tycker den går stabilt och bra, trots mindre fälgdimension, (sommartid på 20").
#1413132
Provade du att lägga i Power läget? Blir som en helt annan bil om man har luftfjärdingen. Jag har en Inscription och ska man leka rally kalle är det power läget som gäller för att undvika gung

Men jag kan hålla med dig om att den känns lite så som du beskriver det på just en Inscription, då den har annan fjärding än en R-design som även är lägre.
#1413141
Prova om möjligt en bil med andra däck. Det beteende du beskriver är precis samma som en BMW 520 med dubbfria Hakka R jag hade tidigare. Bilen betedde sig väldigt annorlunda med andra däck.

Dubbfria Hakka R är bra vinterdäck, men på vanlig asfalt tycker jag att de är för mjuka och gör att körningen blir "gungig". Jag har efter den upplevelsen hållit mig borta från Hakka R och sluppit detta problem.
#1413308
@HitTheRoadJack,
least skrev:Eller så har TS en preferens som på inlärd från de tyska premiumbilarna i signaturen... :)
Det där tog du personligt. Det är väl ingen nyhet att tyskarna bygger bättre bilar? Det som TS beskriver bekräftar jag från mitt perspektiv. Vääääldigt dåligt väghållning och upplevs "orolig" under vinterförhållanden. Det är klart ni/du vägrar erkänna att era fantastiska bilar inte lever upp till hypen :)
#1413343
Udda däckdimension? Vanligtvis brukar 245-bredd köras ihop med 40-profil på 20”-fälg på hybriderna. Kan det ha varit ett däck med för lågt lastindex som bidrog till slingrigheten?

Jag kör både Volvo S90 T6 Inscription med nya 255/40-19 Nokian Hakkapelitta R3 samt en modern tysk med dubbelt så många cylindrar och breda europeiska friktionsdäck - personligen skulle jag inte mena att skillnaden i vägegenskaper på dessa två under samma förhållanden är speciellt stor under normal körning.

Hade varit intressant att få veta skälet till varför den upplevdes som eller helt enkelt var instabil, snarare än att läsa inlägg med ”min pappa är starkare än din”-vibbar.
#1413350
Pellejönsen skrev:@HitTheRoadJack,
least skrev:Eller så har TS en preferens som på inlärd från de tyska premiumbilarna i signaturen... :)
Det där tog du personligt. Det är väl ingen nyhet att tyskarna bygger bättre bilar? Det som TS beskriver bekräftar jag från mitt perspektiv. Vääääldigt dåligt väghållning och upplevs "orolig" under vinterförhållanden. Det är klart ni/du vägrar erkänna att era fantastiska bilar inte lever upp till hypen :)
Jag har inte sagt nåt Bild
#1413394
Tack för era svar!
Jag kollade inte däckdimensionen supernoga, trodde det var 245-40-19 men kan ha varit 255-40-19, det förklarar dock inte problemet.
Förstår att R-Design är bättre, den är både lägre och hårdare.
Men slingrigheten har jag inte känt i så många bilar av premiumtyp med prislapp på 800 tkr.
Jag tror kanske att det kan vara Hakka-däcken som någon skrev för Hakka var det, nordiska. Jag ska försöka hitta en med Conti eller något annat. Har en kompis som har en V90 T6 (ej Recharge) som ju är en lättare bil, den har Michelin kontinentala 19", också en Inscription. Ska testa den och se.
Annars kan det bli en A6 55 TFSIe kanske, tyvärr finns ju inte 545e som kombi...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]