NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lahi
#1411861
Hej.
V50 2.0d från 2006.
- Partikelfilter bytt för två veckor sedan och nollat
- Additiv fyllt och nollat för 2 månader sedan
- Slangar mellan tryckgivare och dpf bytta
- Olja och filter bytt
- Difftryckssensor bytt för ett år sedan.

Ändå regenererar den var 5e mil :mad:
Hade den inne på Volvo för att nolla allt och felkoderna som låg kvar var p2002, p2452 och p2454.
Jag bad dem kolla vad difftryckssensorn gav för tryck och den visade 0 mpa på tomgång... Den bytte jag till en ny köpt från Volvo för ett år sedan. Kan den vara kass igen? Får man dessa felkoder och regenerering så ofta när sensorn är kass?

Volvo tipsade om att mäta kablaget till sensorn och jag hade jord i mitten och den matade med 4,9V på ena kabeln och 4,3V på andra. Kan det stämma? Jag vet inte vad styrdonet ska skicka ut. Någon som vet?

Tacksam för hjälp!
#1412206
Säkert givaren igen, jag är inne på 4e givaren på 15 år , den jag har nu byttes på garanti efter c 10 månader. Den svarade permanent fel så det var nåt med elektroniken i den, i övriga fall har de alltid visat fel tryck. Men går inte bilen i limp mode så lär väl givaren funka ? Jag har alltid fått limp mode när mina givare pajat.

Prova blåsa lätt med en tryckluftspicka i slangarna, kan ju vara skit, eller kondens som orsakar fel visning .
av lahi
#1412240
dieselputte skrev: ons 11 nov 2020, 19:23 Säkert givaren igen, jag är inne på 4e givaren på 15 år , den jag har nu byttes på garanti efter c 10 månader. Den svarade permanent fel så det var nåt med elektroniken i den, i övriga fall har de alltid visat fel tryck. Men går inte bilen i limp mode så lär väl givaren funka ? Jag har alltid fått limp mode när mina givare pajat.

Prova blåsa lätt med en tryckluftspicka i slangarna, kan ju vara skit, eller kondens som orsakar fel visning .
Tack för svar!
Kanske skulle prova byta givare igen. Den är ju ändå ett år gammal :-/ Får nog bli så.

Nä, den går inte i limp home av någon anledning. Jätteskumt.
Slangar och rör har jag bytt till slang hela vägen för en vecka sedan. Och slangarna är nya. Så det borde inte vara där problemet ligger.

Vet du om värdena vid uppmätningen är som de ska? Jord i mitten och 4,9V i ena tåten och 4,3V i andra. Ska det vara så så borde elektroniken innan sensorn vara som den ska.
#1412543
Nej, de där spänningarna har jag aldrig mätt, men det finns någon gammal tråd här på forumet med instruktion om hur man ersätter givaren med en potentiometer och sen är det väl bara att borra hål i dpf.

Använd forumets sökfunktion så kanske du hittar tråden, inte svårare än att googla ;-) .
av lahi
#1413658
dieselputte skrev: fre 13 nov 2020, 19:01 Nej, de där spänningarna har jag aldrig mätt, men det finns någon gammal tråd här på forumet med instruktion om hur man ersätter givaren med en potentiometer och sen är det väl bara att borra hål i dpf.

Använd forumets sökfunktion så kanske du hittar tråden, inte svårare än att googla ;-) .
Tack för svar! Ska leta lite.
Jag har faktiskt köpt en ny difftryckssensor nu. Alla felkoder är nu borta så jag tänkte att nu jävlar är det löst! Men icke... Den regenererar fortfarande var 5e mil :mad: :mad: :mad:

Allt är bytt. Sensor, slangar, partikelfilter, additiv är fyllt och alla räknare är nollade. Spänning fram till sensorn finns det och det är samma som nere vid styrdonet så inga kabelbrott heller. Likförbannat regenererar den :mad:
Vad gör jag nu? Eldar upp den?
Nu när jag lagt dessa pengar på den så vill jag helst inte lägga mer. Och skulle jag ta en genväg och rensa dpf och få den omprogrammerad så är det mer pengar och allt jag bytt är ogjort arbete och pengar. Kunde lika gärna skitit i det då men en gång i tiden var det ju tänkt att funka så det borde ju kunna funka igen nu när jag bytt allt.
av MarcusGen
#1413703
Vad visar din sensor på tomgång och vad visar den som högst när du trycker plattan i matten genom hela varvtalsregistret på 3ans växel? Ger bilen någon felkod efter detta?

Är du säker på att du har nollat räknaren för partikelfiltret och inte bara för additivet?

Har du pumpat fram additivet "manuellt" med VIDA?

Glödstiften är något som används vid regenerering, iaf på 1.6d. Om det är samma sak på 2.0d kanske det kan vara värt att mäta upp dem och se till att deras motstånd är relativt lika?

Har du tvingat en regenerering med VIDA?
av lahi
#1413851
MarcusGen skrev: fre 20 nov 2020, 11:34 Vad visar din sensor på tomgång och vad visar den som högst när du trycker plattan i matten genom hela varvtalsregistret på 3ans växel? Ger bilen någon felkod efter detta?

Är du säker på att du har nollat räknaren för partikelfiltret och inte bara för additivet?

Har du pumpat fram additivet "manuellt" med VIDA?

Glödstiften är något som används vid regenerering, iaf på 1.6d. Om det är samma sak på 2.0d kanske det kan vara värt att mäta upp dem och se till att deras motstånd är relativt lika?

Har du tvingat en regenerering med VIDA?
Tack för all input!
Jag har tyvärr inte Vida så jag kan inte se vad sensorn säger.
Jag hade bilen hos Volvo i Laholm för att kolla sensorn och då hade jag felkod på sensor circuit som inte gick bort. Sensorn visade 0 mpa hela tiden och jag hade p2002 och p2452. Sista är sensor circuit. Bytte sensor och då kunde jag nolla felkoderna utan problem med min elm327. Har gett den fullt spett länge efter det och inga felkoder som min Kina läsare kan se.
De felkoder jag haft innan var samma som Volvo kunde se. Inga andra.

När jag hade den på Volvo så bad jag specifikt att de skulle nolla partikelfiltret och det är samma verkstad som fyllt på additiv för en månad sedan och nollat den räknaren. Hur de gjorde med additivet, dvs pumpa fram det, vet jag tyvärr inte. Men jag hoppas att en Volvoverkstad kan sånt :-/

Det med glödstiften visste jag inte. Är det något som kan dra igång regenerering ofta? Hur mäter jag dem?

Jag har inte tvingat fram en regenerering eftersom jag inte har Vida. Partikelfiltret är nytt men behövs tvingad regenerering för att ECUn ska förstå?
#1413882
Skulle ju kunna vara att Eolysen inte når ut i bränsletanken när du tankat, systemet pytsar ju in några cl per var 5e liter som tankats. Det är väl kanske en matsked Eolys per full tank så det kanske går att fråga om verkstaden manuellt kan pytsa i lite Eolys i bränsletanken och sen tvångsköra en regenerering. Men funderar själv på om systemet klarar att rensa filtret utan Eolys? Bevisligen uppnås ju kriteriet för att regenereringen skall upphöra eftersom det inte sker ständig regenerering , så påverkan av ev trasigt glödstift tror jag inte på här. Men det kanske blir så när filtret är nytt ? BMW och en del andra märken kan inte regenereringen ens starta om nåt glödstift är trasigt.

Läckande spridare som ger feta avgaser som sotar igen filtret snabbt?

Ta en snabbkoll på oljestickans nivå så din motor inte skenar plötsligt.

Läs även den här tråden , påminner lite, Hockeytok fick ordning på sin regenerering efter byte av slangar till tryckgivaren (men de har du ju iofs bytt) viewtopic.php?f=31&t=137254&start=30
.
av lahi
#1414050
dieselputte skrev: fre 20 nov 2020, 23:49 Skulle ju kunna vara att Eolysen inte når ut i bränsletanken när du tankat, systemet pytsar ju in några cl per var 5e liter som tankats. Det är väl kanske en matsked Eolys per full tank så det kanske går att fråga om verkstaden manuellt kan pytsa i lite Eolys i bränsletanken och sen tvångsköra en regenerering. Men funderar själv på om systemet klarar att rensa filtret utan Eolys? Bevisligen uppnås ju kriteriet för att regenereringen skall upphöra eftersom det inte sker ständig regenerering , så påverkan av ev trasigt glödstift tror jag inte på här. Men det kanske blir så när filtret är nytt ? BMW och en del andra märken kan inte regenereringen ens starta om nåt glödstift är trasigt.

Läckande spridare som ger feta avgaser som sotar igen filtret snabbt?

Ta en snabbkoll på oljestickans nivå så din motor inte skenar plötsligt.

Läs även den här tråden , påminner lite, Hockeytok fick ordning på sin regenerering efter byte av slangar till tryckgivaren (men de har du ju iofs bytt) viewtopic.php?f=31&t=137254&start=30
.
Tack för svar!
Den där eolysvätskan har jag funderat på. Hur vet bilen att det verkligen kommit in sånt? Ser den det med tempsensorn eller hur funkar det? Kan en så liten dos höja tempen så pass mycket?
Skulle kunna ringa volvo i Laholm igen för att testa hälla direkt i tanken men jag tror de börjar bli trötta på mig nu :-D
Men även om jag häller det direkt i tanken så är ju filter helt nytt. Eller det kanske sätter igen snabbt?
Om tempsensorn i partikelfiltret är kass, ger den felkod då? Tänkte om det är den som spökar? Har dock inga felkoder. Inga som min kinaläsare kan se iallafall.

Der tråkiga är att ska jag be en verkstad fortsätta så blir det fler tusenlappar. Och jag behöver dem även om jag bara ska se vad difftryckssensorn säger.
Ingen i krokarna runt Halmstad och neråt Ängelholm som har vida? ;-) Som kan läsa och nolla? Forcera regenerering och allt det där? Och i värsta fall trycka in en dpf delete...

Och ska jag göra en dpf delete så är det fler tusingar samtidigt som alla pengar jag lagt på filter, sensor, eolysvätska och allt det blir en onödig investering. Tråkig sits.

Tack för tipset om oljan! Den har jag dock bytt för två veckor sedan. Läste det där med skenande motorer så då blev det byte med en gång. Frun och barnen åker mycket i den bilen så säkerheten är viktig.

Japp, slangar är bytta. Inte till original men de är nya iallafall. Och hela och täta.

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]