Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisH
#1409545
Tjo
Har växellådsproblem på min xc70 2004 d5 awd automat. Sitter en aw55-50/51 låda som går in i felsäkert läge "service växellåda erfodras" när den växlar till 3an för att sedan fastna på en hög växel. Den är kvar där även om bilen stängs av och startas. Backen funkar felfritt. När jag nollställer felkoderna funkar den kanon tills 3ans växel.
Felkoder
Tcm-0117 throttle solenoid signal saknas
Tcm-010f lock-up solenoid signal saknas
Tcm-0113 pressure solenoid signal saknas
Felkoderna går att tabort utan problem tills man kör till 3ans växel

Det som gjorts/hänt:
Kamremen hoppade av som resulterat i ett motorbyte till en utbytesmotor bytt av mig. Bilen bogserades 2-3 mil i Neutral till garage när detta hände. Motorn byttes och provkördes och växelådan har krånglat sen dess.
Lådan har sköljts. Toppmuttern är orörd. B4 locket har lossats och inspekterats och såg bra ut

Tips mottages tacksamt
av Andis
#1409546
Bra du börja med skölja automaten det man alltid ska göra som första åtgärd vid krånglande automater.

Med tanke på det tror jag Spontant det känns som det kan vara kabelbrott i någon kabelstam eller kontakt. Är ju ett stort ingrep byta motor kanske kolla igenom kablarna från lådan och vidare att dom är hela. Inget kul jobb dock.

Bogseringen av automat är ju något som avråds i manualen men fick göra samma med min en gång när storfel inträffa och inte ville få den på närmaste verkstad utan laga det hemma själv. Var 2,6 mil min bogserades och den har gått perfekt i lådan i 8 år till sen dess. Så tror du kan utesluta det som fel i alla fall.
av DennisH
#1409548
Jo en av mina tankar är/var kabelbrott men lådan funkar ju vid nollställning sen 1-2-3-4-5 och fastnar på troligtvis 5an. Vid 3an händer nått vid växlingen och den växlar inte nedåt alls. Kan uppdatera mjukvara va nått eller växelväljaren? Sköljning på verkstan gått fel till?
En jobbig tanke är ju solenoiderna,ventiler,packningar därikring.
Alt om dom fyllt på olja i topp muttern men det är en 5hörnig bult som såg orörd ut
av Andis
#1409662
En vän till mig köpte en krockad bil där han hade flera liknade problem med konstiga växlingar. Sär var felet skadade kablar i lådan samt ventilpacketet fått en smäll som gjorde att någon av solinoiderna kärva har jag för mig var felet.

Ska försöka lyssna med honom vad han fick för fel koder på det.

En tanke som slår mig är att vid uppväxling kanske solinoiderna jobbar på ett sätt och vid nerväxling kanske ett annat och en kabel till nerväxlingen är skadad.

Låter ju konstigt den skulle gå sönder i lådan om man inte öpnnat den eller smällt till den.

Har spolat många såna här lådor skälv väldigt enkelt på denna modell men lite tidskrävande. Speciellt att fylla på olja. Jag brukar göra allt via oljekylrören spola ur och fylla på enklast så. Vet inte hur verkstan du lämna hos har gjort. Dom nyare brukar vara enklare fylla via plugg ovanpå.

Dra upp stickan och kolla nivå och färg på oljan för säkerhetsskull. Dock brukar dessa lådor inte vara superkänsliga på nivån. Men har man för lite olja i visa automater kan skumma saker hända. Var med om det pp en nyare utan oljesticka som läckte där man fick felkod vid nerväxling men gick återställa. Var bara felet på den för lite olja i lådan sen fungera allt igen.
av DennisH
#1410035
Ja lyssna gärna och se vad han hade för koder och vad han gjorde.
Oljan ser fin ut och nivån bra vid både varm och kall.
När den växlar till 3an så blir det typ friläge innan 4an och felet "service växellåda erfodras" kommer direkt. Kablarna har det säkert dragits i under demonteringen då det ser ut som en kontakt.
Lossade B4 locket och inspekterade och det såg bra ut. Fick spänna in locket när det monterades med låsring så fjädring fanns och utesluter nog att bromsbandet lossnat.
Då är det nått med solenoiderna/ Elen...
av henrytuba
#1410051
Har en likadan låda i min XC90 men har hittills sluppit problem, peppar peppar...
Hur som helst, det du beskriver låter som s k shift flare:


Vad jag läst så brukar det tyda på problem med solenoiderna. Som tidigare sagts så är väl kabelbrott eller glappkontakt inte omöjligt, i värsta fall kärvar någon solenoid och då är nog stökigare att fixa.
Jag skulle kollat igenom kabelstammarna och rengjort kontakterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av DennisH
#1411995
Uppdatering.
Nu fungerar den som den ska. Vet ej vad felet va men det som gjordes va, plockade isär b4 locket och rengjorde ordentligt. Alla kontakter togs isär och rengjordes noga.
Sedan gjordes en nollställning av felkoderna och service intervallen på lådan samt nolla adaptionen så den blev som nyfödd ;)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]