Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nht1
#1410250
Hallo,

Tänkte köpa en 2-3 år gammal bil och köra i all evighet eller så...

Tror ni man kan skippa inspektionsservice och bara göra med grundservice med oljebyte? Grundservice och besiktning håller koll på det mesta och man sparar säkert massor med pengar.

Vad missar jag tycker ni?
#1410285
Tänker du på punkterna i servicen där man kollar lufttryck/slitage däck, fryspunkt på kylvätska, smörjer dörrgångjärn, fyller på spolarvätska osv? Går säkert att hoppa över om man håller koll själv.
Lite värre är det kanske då med tex mjukvaruuppdateringar, bromsstatus, kamremsintervall och bränslefilter mm som kan behöva hållas koll på.
#1410312
Precis! Betala typ 6000 för oljebyte och att de ska kontrollera massa kontrollpunkter som man inte kan få ut en lista på. Har ofta mejlat och frågat vad som ingår men aldrig fått något bra svar. Lämnar man in den för oljebyte och grundservice kommer man undan med kanske 2500. Givetvis får man hålla koll på kamremsintervall, bromssystem men det är ju inget hokus pokus med det.

Mjukvaruuppdatering sker nog inte på en 3 år gammal bil kan jag gissa.

En kompis kompis kompis har en verkstad och när vi pratade lite om service så skrattade han bara. Ungefär som att vi blir lurade att betala massor med pengar.. han ville inte gå in djupare i den frågan.
#1410317
Nht1 skrev:Precis! Betala typ 6000 för oljebyte och att de ska kontrollera massa kontrollpunkter som man inte kan få ut en lista på.
Får du inte denna listan när du har haft inne bilen?
20201101_115511_copy_2352x2777.jpg
20201101_115511_copy_2352x2777.jpg (283.81 KiB) Visad 1149 gånger
#1410318
Du får sällan den information när du ber om en offert. Fick bara information om att det är dags för inspektionsservice med oljebyte och pollenfilterbyte. Frågade vad som ingick i inspektionsservice men fick inget svar i den frågan. Kan tillägga att det var till en Audi men nu är den såld och jag letar en xc60.
#1410319
Cox skrev: sön 01 nov 2020, 11:53 Beror ju på om bilen i fråga fortfarande har nybilsgaranti. Samt vilken skojar verkstad man lämnar den till om man blir lurad eller inte.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Absolut men med reco tex så går det nog att hitta seriösa bilverkstäder typ mekonomen, meca etc. för att byta olja och kolla lite glapp och om damasker är hel är ju inget hokus pokus.
#1410379
Nht1 skrev: sön 01 nov 2020, 11:39 Precis! Betala typ 6000 för oljebyte och att de ska kontrollera massa kontrollpunkter som man inte kan få ut en lista på. Har ofta mejlat och frågat vad som ingår men aldrig fått något bra svar. Lämnar man in den för oljebyte och grundservice kommer man undan med kanske 2500. Givetvis får man hålla koll på kamremsintervall, bromssystem men det är ju inget hokus pokus med det.

Mjukvaruuppdatering sker nog inte på en 3 år gammal bil kan jag gissa.

En kompis kompis kompis har en verkstad och när vi pratade lite om service så skrattade han bara. Ungefär som att vi blir lurade att betala massor med pengar.. han ville inte gå in djupare i den frågan.
Är 6000 taget ur luften eller har du på riktigt fått den prisuppgifter någonstans? Lät dyrt.
Betalade 2400 nånting när jag hade bilen inne sist för olja + filter plus alla dom där kontrollpunkterna som jag för övrigt fick specificerade på kvittot.
Sist jag var i närheten av 6000 var när de utförde alla kontroller samt bytte olja, oljefilter, luftfilter, kupefilter samt tändstift. På Volvo verkstad ska tilläggas..

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]