Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1409990
Lövet skrev: tor 29 okt 2020, 14:59
MartinS skrev:Jag tycker ändå det låter som att bilhandlaren varit väldigt generös, det är ju en gammal bil där i princip vad som helst kan hända och anses normalt. Även det som de hittills betalat för. Jag hade nappat direkt på någon form av delad kostnad.
De får inte säga att AC fungerar om den inte gör det. Det är en annan sak om den har fungerat men sen gått sönder. Nu är det rimligt att göra gällande att den var trasig redan från början.
Men handaren har t.o.m skrivit på kvittot att AC var trasig vid köpet. Det borde väl betyda något eller ?

Betyder det att han som säljare har erkänt att det är ett ursprungligt fel i.o.m att han skrev det på kvittot och att han därför måste laga det.

Eller betyder det att han har upplyst köparen om felet, priset är därför lägre och man förväntar sig att klöparen lagar felet? Ungefär som när man köper en krockad bil billigt.

Om jag ser till mig själv hade jag ju aldrig gått och klagat på att kvitto jag fick, faktiskt stämde med verkligheten..
thebandit skrev: ons 28 okt 2020, 18:47 Edit: Glömde: Efter köp ser jag att det på kvittot står: "AC behöver en service".
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1409991
VolvoB20 skrev:Men handaren har t.o.m skrivit på kvittot att AC var trasig vid köpet. Det borde väl betyda något eller ?
Jag har uppfattat som att det bara låg ett kvitto i bilen? Men det kanske kan förtydligas av TS. Det som gäller är köpeavtalet+varudeklarationen. Står det trasig AC i köpeavtalet finns inte mycket att reklamera nej.
#1409993
Lövet skrev: fre 30 okt 2020, 12:36
VolvoB20 skrev:Men handaren har t.o.m skrivit på kvittot att AC var trasig vid köpet. Det borde väl betyda något eller ?
Jag har uppfattat som att det bara låg ett kvitto i bilen? Men det kanske kan förtydligas av TS. Det som gäller är köpeavtalet+varudeklarationen. Står det trasig AC i köpeavtalet finns inte mycket att reklamera nej.
Jag brukar alltid läsa igenom kvitton/avtal eller vad det nu är man får som bevis på köpet innan jag lämnar över så stora belopp som ett bilköp innebär.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1409994
Du skriver att du stängde av ac:n när du lämnade handlaren för färd till hemmet. Jag är rädd för att du får finna dig i att handlaren kommer att ifrågasätta beteendet om det går till ARN. Normalt är ju att man kollar att allt fungerar den första tiden efter köp av "ny" bil.
#1410182
frasse4 skrev:Hur är det i detta fallet då, om den var trasig vid köp hade väl bilen knappt gått att provköra? Finns väl inga bilat idag som inte har AC på automatiskt när man startar och man måste stänga av dem manuellt varje gång (varför man nu skulle vilja göra det)
Jodå, det gick att köra ett tag innan multiremmen började lukta bränt.

Varför jag stängde av ACn? Tja, det gör jag alltid när jag inte behöver kyla. Nej, jag har aldrig ägt en "modern" bil.
#1410184
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 29 okt 2020, 14:59
MartinS skrev:Jag tycker ändå det låter som att bilhandlaren varit väldigt generös, det är ju en gammal bil där i princip vad som helst kan hända och anses normalt. Även det som de hittills betalat för. Jag hade nappat direkt på någon form av delad kostnad.
De får inte säga att AC fungerar om den inte gör det. Det är en annan sak om den har fungerat men sen gått sönder. Nu är det rimligt att göra gällande att den var trasig redan från början.
Men handaren har t.o.m skrivit på kvittot att AC var trasig vid köpet. Det borde väl betyda något eller ?

Betyder det att han som säljare har erkänt att det är ett ursprungligt fel i.o.m att han skrev det på kvittot och att han därför måste laga det.

Eller betyder det att han har upplyst köparen om felet, priset är därför lägre och man förväntar sig att klöparen lagar felet? Ungefär som när man köper en krockad bil billigt.

Om jag ser till mig själv hade jag ju aldrig gått och klagat på att kvitto jag fick, faktiskt stämde med verkligheten..
thebandit skrev: ons 28 okt 2020, 18:47 Edit: Glömde: Efter köp ser jag att det på kvittot står: "AC behöver en service".
Det står klimatanläggning (N) i varudeklarationen.
Efter köp får jag en "kontantfaktura" där det står "AC behöver en service, Ska göras ett inbytestest när bilen går"

Jag har både varudeklaration och köpeavtal, det står absolut ingenting där om att något fel existerar.

Man kan aldrig som bilhandlare friskriva sig genom att ange trasiga saker i efterhand.
#1410185
Yaniz skrev: fre 30 okt 2020, 12:41 Du skriver att du stängde av ac:n när du lämnade handlaren för färd till hemmet. Jag är rädd för att du får finna dig i att handlaren kommer att ifrågasätta beteendet om det går till ARN. Normalt är ju att man kollar att allt fungerar den första tiden efter köp av "ny" bil.
Varför skulle han göra det? Det var kallt och jag ville ha värme så jag pillade på all värme jag kunde hitta (AC = kyla för mig som inte kör moderna bilar), provade allt möjligt annat.

Är "första tiden" endast någon timme efter köp enligt dig?
#1410229
thebandit skrev:Är "första tiden" endast någon timme efter köp enligt dig?
”Skälig” tid är svaret på den. Det luriga med det är att det kan ju ta 10 månader innan det blir varmt nog för att ACn ska behövas. Då är det inte lätt att hävda att den var trasig vid köpet.
#1410239
AC numera är mer åt klimatanläggning, inte enbart kyla, som alltid bör vara igång för att systemet ska må bra. AC:n hjälper även till vid kall/fuktig väderlek för att hålla kondensen borta från bilen.

Värme får man genom att höja temperaturen, vilket bilen sköter stegvis (det blir alltså inte varmare fortare för att man krämar på extra högt, har för mig att det står i manualen men ska inte svära på det.)

Det är tyvärr inte helt ovanligt att kompressorerna skär på åtminstone dom tidiga årsmodellerna (även om det antagligen inte är lika vanligt som man kan få intrycket av, eftersom det är dom som drabbas man läser om).
#1410244
thebandit skrev: lör 31 okt 2020, 14:06
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 29 okt 2020, 14:59 De får inte säga att AC fungerar om den inte gör det. Det är en annan sak om den har fungerat men sen gått sönder. Nu är det rimligt att göra gällande att den var trasig redan från början.
Men handaren har t.o.m skrivit på kvittot att AC var trasig vid köpet. Det borde väl betyda något eller ?

Betyder det att han som säljare har erkänt att det är ett ursprungligt fel i.o.m att han skrev det på kvittot och att han därför måste laga det.

Eller betyder det att han har upplyst köparen om felet, priset är därför lägre och man förväntar sig att klöparen lagar felet? Ungefär som när man köper en krockad bil billigt.

Om jag ser till mig själv hade jag ju aldrig gått och klagat på att kvitto jag fick, faktiskt stämde med verkligheten..
thebandit skrev: ons 28 okt 2020, 18:47 Edit: Glömde: Efter köp ser jag att det på kvittot står: "AC behöver en service".
Det står klimatanläggning (N) i varudeklarationen.
Efter köp får jag en "kontantfaktura" där det står "AC behöver en service, Ska göras ett inbytestest när bilen går"

Jag har både varudeklaration och köpeavtal, det står absolut ingenting där om att något fel existerar.

Man kan aldrig som bilhandlare friskriva sig genom att ange trasiga saker i efterhand.
Ja har du en varudeklaration borde det ju inte vara något problem att få det fixat.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]