Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metod
#1410095
Bytte bromsbelägg på bakaxel. Vid tillbakadragning av den elektriska handbromsen (via 9v/12v batterimetoden) så gick motorn snäppet för långt bak innan jag koppla bort vilket ledde till att bromsoksdamasken som sitter runtom kolven vred sig en aning.

Kolven gick att trycka in utan problem men jag undrar ifall detta kan leda till problem i ett senare skede? Inget läckage har skett eller liknande. Endast en snevriden gummi damask runtom kolven.

Tack på förhand!
av dannesk
#1410113
Mina båda damasker var lite vridra när kolven var i sitt yttersta läget innan jag bytte bromsarna på min XC60. När jag backat kolven så hamnade damaskerna rätt igen.

Du kan vrida till damasken runt kolven så den inte är vriden i detta läge, annars så ska man kunna vrida lite på kolven så damasken rätat upp sig. Kolven vred sig antagligen en aning när du backade motorn för långt. Är det inte mkt så borde det inte vara något problem annars så kan du alltid lyfta upp oket igen och justera till damasken.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]