Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1409735
Fukta ratten regelbundet med vatten så försvinner det tills du glömmer det en längre period, fukta igen.
av Hemingway
#1409759
Varför ska han fukta ratten? Han får den ju utbytt, Volvo har ju indirekt sagt att det var fel på ratten, eftersom de byter ut den.

Nu med nästa ratt kommer väl svaret om det var någon materialdefekt i det enskilda exemplaret, eller om det var något i beteendet som orsakade det. Som TS skrivit så finns det inget konstigt i hans beteende som känns som en trolig orsak till problemet.

Sedan så brukar det inte rekommenderas någon mjukgörande lädervård på bilrattar:

https://www.colorglo.se/nagra-bra-tips- ... par%20ytan.

"Viktigt: Du ska inte använda någon form av ”conditioner” eller andra mjukgörande medel på ratten. Det kommer bara att göra den hal och svårare att greppa. Om du har en ratt av skinn kommer den att få nog med mjukgörande från dina händer och fingrar när du kör bilen."

Utan de ska rengöras, sedan återfuktas de automatiskt.
av Erik Å
#1409760
Silikonfri "mink oil" fungerar perfekt på en läderklädd ratt. Iallfall om man som jag har tvättat bort gummifärgen som spontant började övergå till klister :P
Mink oil blir varken kladdigt eller halkigt. Men färgen blir förstås mörkare än obehandlat läder.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1409763
Hemingway skrev:Varför ska han fukta ratten? Han får den ju utbytt, Volvo har ju indirekt sagt att det var fel på ratten, eftersom de byter ut den.

Nu med nästa ratt kommer väl svaret om det var någon materialdefekt i det enskilda exemplaret, eller om det var något i beteendet som orsakade det. Som TS skrivit så finns det inget konstigt i hans beteende som känns som en trolig orsak till problemet.

Sedan så brukar det inte rekommenderas någon mjukgörande lädervård på bilrattar:

https://www.colorglo.se/nagra-bra-tips- ... par%20ytan.

"Viktigt: Du ska inte använda någon form av ”conditioner” eller andra mjukgörande medel på ratten. Det kommer bara att göra den hal och svårare att greppa. Om du har en ratt av skinn kommer den att få nog med mjukgörande från dina händer och fingrar när du kör bilen."

Utan de ska rengöras, sedan återfuktas de automatiskt.
Det fick jag göra, ÅF vägrade att byta den. Nu har de dock tagit bilen i inbyte för min beställda V60 så de får väl fortsätta fukta den själva.Bild
av DavidBlomqvist
#1410067
De flesta Leather Coatings funkar fint, det är väldigt viktigt med bra UV-skydd, lädret på ratten och sätena är ju lackade och därför behövs "lackskydd" för dessa. Googla på tex Gyeon leather shield, Gyeon leather coat eller Carpro leather. (det finns många fler märken också) Medel som dessa jag beskrev här är liksom keramiska lackskydd fast för läder Leather shield eller Carpro Leather håller över ett år, max upp till 2 år om man sköter det rätt. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1410071
@Robbi, Hehe, snart hör man i bilhallen "är den där bilen redo för provkörning, ja, ska bara fukta ratten först" ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1410369
Micce1980 skrev:@Robbi, Hehe, snart hör man i bilhallen "är den där bilen redo för provkörning, ja, ska bara fukta ratten först" ;-)

Det bästa är att jag kan hänvisa till deras egna tekniker på den.BildBild

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]