Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAAB96
#1410041
Hej!

Jag har ägnat ett antal timmar åt att försöka gre i det här, men går lite bet ändå. Den observante ser på mitt namn att hjärtat tillhör Saab och är därför rätt så ny på Volvo-mek. Drev tidigare taxifirma med flera Volvobilar i flottan, men då sköttes ju allt via serviceavtal och verkstad.

Nu vill jag dock kunna fortsätta göra i princip allt själv som på Saab-tiden och jag vill införskaffa medel för att kunna avläsa felkoder osv. Dock är jag av den äldre, mekaniska skolan trots min ringa ålder på 31 år, och är tämligen dåligt insatt i datorer och dess funktion.

Jag har två V70 som jag tar hand om - Min hustrus tillverkad i maj 2014 med PSA D2-motor, och den andra som är min ömma moders tillverkad i augusti 2014, dock en D4 VEA.

Dessutom har jag själv en V50 1.8f tillverkad i augusti 2008.

Vad jag förstått under mina sökningar upphå internätet så finns det olika versioner och olika operativsystem osv, osv.. Inte lätt för en icke-datanörd som jag.

Mina frågor är således: vad jag skall köpa? Fungerar samma sak till alla tre bilarna? Fungerar min Windows 10 dator till verktyget? Var köper man det bäst? Helst då s.k plug and play eftersom jag inte begriper mig på programmering om nu sådana alternativ finnes..

Kan någon vänlig själ komma med råd till en dataålderns nybörjare?
XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.