Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
#1409890
Hejsan allihop

Har precis fått parkering utanför lägenheten så det är dags att skaffa bil igen. Det lutar åt en V70 2.4, ni får gärna rätta mig ifall jag borde snegla på något annat

- Krav: bensin, kombi, manuell, dragkrok
- Jag kommer inte köra så många mil per år. Till jobbet några gånger i veckan på 10 minuter, några helgresor. Kanske runt 500 mil per år. Bensinförbrukning är därmed inte så viktigt, men föredrar såklart något till det normala
- Budget tänkte jag mellan 20-40k
- Ska vara relativt lättmekad, gärna billiga delar på nätet. Lagar allt själv om det inte är något extremt

När jag radat upp kraven så landar jag oftast med en V70 från -00 till -08. Sneglar samtidigt på typ Skoda Octavia, men de har oftast 1.6-motorn som kanske är lite för svag för att dra släp med sin 100 hästar? Citroen C5 2.0 kan också vara intressant, men dyker inte upp på Blocket lika ofta.

Efter att ha spanat på Blocket ett tag så verkar det se ut så här idag:
För 20k verkar man få en V70 från -00 till -04 som gått runt 20 till 30k mil.
För runt 30-40k börjar man närma sig facelift -05 till -08 som gått runt 20-30k mil.

Ser också att det är vanligt att Bi-fuel dyker upp med gasdrift. Det ger ju billigare skatt, men innebär en risk med gassystemet som verkar kunna krångla (som med allt annat på en bil). Kanske bäst att hålla sig undan?

Kan ni ge några tips och köpråd för en i min situation? Något speciellt man ska kolla på vid provkörning?
Har ni något bra exemplar som ni vet är till salu runt Göteborg får ni gärna hojta!
av Andreas12
#1409901
Kolla inte så noga på miltalet.
Har själv bara haft långmilare, inte för priset utan dom har känts bäst i skicket.
Nuvarande slår över på 40 tusen när som och den känns fast o fin än, årsmodell 06.
Jag gick på årsmodell 04 och 06-08.
Dom årsmodellerna har minst problem .
Kör 2,4 140 Hk o drar släp mm utan problem men ja det är ingen raket.
Bifuel hade jag inte ens tagit emot om jag fått den ens med dom reglerna som är idag.
Ju större motor ju dyrare skatt, automat höjer skatten ännu mer.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1409954
Kolla så att kopplingen känns ok och inte hugger eller slirar. Jag har haft två V70, en -02a och -08a där kopplingen(slavcylindern) gav upp vid 24000 mil resp. 21000 mil. Dyrt att byta ca 10000 SEK eller mer på verkstad och hyfsat jobbigt att göra själv hemma i garaget.

Instämmer i "Andreas12" goda råd i övrigt!
av halvgute57
#1409972
Se upp med oljeläckage vid kamaxlarna, koppling, läckage mellan motor och v-låda, automatlådan ska växla fint, inga hårda inkopplingar mm...
av Naikon
#1409983
Tack för tipsen!

- Jag håller mig borta från gasbil då
- Automat skall jag icke ha
- Det är väl ingen skillnad på skatten mellan 140 och 170 hk?
- Ska försöka känna efter på kopplingen vid provkörning
av Lövet
#1409992
Naikon skrev:Ser också att det är vanligt att Bi-fuel dyker upp med gasdrift. Det ger ju billigare skatt, men innebär en risk med gassystemet som verkar kunna krångla (som med allt annat på en bil). Kanske bäst att hålla sig undan?
Bara den extra kostnaden inför varje besiktning tar bort den fördelen. Sen har de mycket mer driftsproblem.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1409998
Runt 2005 ändrade skatten från viktbaserat till utsläppsbaserat, jag vill minnas att skatten då blev dyrare med de nya reglerna, men det kan ju ha jämnats ut sedan dess
av Naikon
#1410000
Tack för rådet kring Bifuel, då håller jag mig borta från dem.

Just nu finns det egentligen dessa i området som matchar:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... d/92109448
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... k/92598870
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... a/92647731

Alla är egentligen lite i dyraste laget, hade helst önskat hitta en för runt 30k istället, kanske för att det är bilförsäljare. Verkar inte finnas så många till salu av privatpersoner
Men kanske i alla fall tar en titt på något av dem

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]