NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1409633
Oj missade att du sökte laddtrycksventil!
Det är magnetventilen som kallas så.

Då måste du under bilen och ta bort hasplåten sedan sitter den på motorblockets baksida bakom drivaxeln till höger framhjul. Den är röd med svart topp.
Sitter med två torx T20? En under och en ovanför.
Lossa bara den på ovansidan några varv medan du tar bort den understa helt. Håll koll på de tre slangarna.

Kopplar du ström (12V) till den så hör du hur magnetventilen slår till. Den brukar kärva och då får man peta av den svarta toppen och göra rent/smörja/ slipa bort rost på den.
#1409697
Alltså! 😍 Tack för en utmärkt beskrivning.
Kollat lite på den och inte sett något uppenbart dunderfel.
Fick tipset att koppla ur den och se om bilen går lika illa då 🤔 får bli morgondagens projekt innan jobbet.
Bilagor
IMG_20201028_173244.jpg
IMG_20201028_173244.jpg (475.72 KiB) Visad 1199 gånger
#1409704
Nä jag tror inte att du ser något fel på den genom att bara titta ;-)
Ja genom att koppla ur den borde du ju åtminstone få GLT (grundladdtryck) om dessa nya jobbar på samma sätt som dom äldre.
Bara för att var övertydlig så är det Laddtrycksgivaren du tagit bild på. Har du väldigt tur kanske det är lite oxid på kontakterna så att dra ut kontakten och in med den igen hjälper :-)
#1409707
Jag hade ju sett om skiten var helt av 😂 Faktiskt!
Nä men den där känns som en okej början. Annars får jag väl HÖGST motvilligt kravla under bilen....
Uppskattar övertydlighet! Jag är inte en fena på att mecka utan får ta hjälp och lära mig av kompisar.
Jag lyckades tappa hela blinkerslyktan på motorvägen efter ett försök till att byta glödlampa på en merca för många år sedan... 😅
#1409709
kvillebäck skrev: ons 28 okt 2020, 15:11 Oj missade att du sökte laddtrycksventil!
Det är magnetventilen som kallas så.

Då måste du under bilen och ta bort hasplåten sedan sitter den på motorblockets baksida bakom drivaxeln till höger framhjul. Den är röd med svart topp.
Sitter med två torx T20? En under och en ovanför.
Lossa bara den på ovansidan några varv medan du tar bort den understa helt. Håll koll på de tre slangarna.

Kopplar du ström (12V) till den så hör du hur magnetventilen slår till. Den brukar kärva och då får man peta av den svarta toppen och göra rent/smörja/ slipa bort rost på den.
Njaeh jag söker inte något specifikt mer än vad som är fel 😅 Så det du skrev är en väldigt bra start! För symptomen känns lite lika. Har liksom noll kraft när jag trycker på pedalen men kommer ändå, efter ett tag, upp i hastighet 🤔
Men om inte detta löser problemet blir nästa steg att kravla lite och pilla på magnetventilen. Alternativt banka lite på den...
#1409857
Skumt... Skrev ett svar men det verkar inte ha skickats...

Kopplade ur kontakten i morse. Bilen går likadant, möjligtvis marginellt piggare.
Känns ju då rimligt att det är fel på den, annars borde bilen gått ännu sämre..? 🤔
#1409916
Kontakten till Laddtrycksgivaren eller? Kan nog hända att det blir en liten skillnad då den inte får rätt värden utan får beräkna ut ett ungefärligt värde.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]