NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JennieF
#1409898
Hur fasen får jag bort den? Just nu står bilen på en gata och jag bor långt bort.

Har testat med ett nytt batteri, men det hjälpte inte.

Får felmeddelande att bromsvätskan är låg och jag ska stanna snarats. Senare har felkod "bromsfel" eller vad det stod dykt upp.

Vad sjutton gör jag nu?
#1409911
Prova med reservnyckeln :-)

Kolla nivån i bromsvätskebehållaren, är nivån normal så är det troligtvis givaren som spökar. Bromsfel stanna snarast/omedelbart gissar jag på att det stod. svårt att gissa vad det kan vara där utan att läsa ut felkoder.
av JennieF
#1409914
DayDreamer skrev: tor 29 okt 2020, 22:41 Prova med reservnyckeln :-)

Kolla nivån i bromsvätskebehållaren, är nivån normal så är det troligtvis givaren som spökar. Bromsfel stanna snarast/omedelbart gissar jag på att det stod. svårt att gissa vad det kan vara där utan att läsa ut felkoder.
Jag kollade såklart bromsvätskan, och den ser ok ut. Bromsfelskoden dök upp senare, först var det att det var slut på bromsvätska.

Kan det vara så simpelt att batteriet i nyckeln är slut?
#1409917
Okidoki.

Nja, batteriet i nyckeln driver endast fjärrkontrollen, dvs för upplåsning/låsning. Det lilla chippet som sitter i nyckeln får sin ström ifrån bilen när du stoppar in den i tändningslåset via induktans. Antingen har Antennringen som det heter på äldre bilar gett sig (sitter i nyckelhålet i bilen) vet ej om det går att byta den separat eller om det är ett nytt tändningslås som behövs. Eller så har chippet i nyckeln gett sig. Därav att prova med en annan nyckel, funkar det med den andra nyckeln så har du fel på nuvarande nyckel.
av JennieF
#1409919
DayDreamer skrev: tor 29 okt 2020, 22:54 Okidoki.

Nja, batteriet i nyckeln driver endast fjärrkontrollen, dvs för upplåsning/låsning. Det lilla chippet som sitter i nyckeln får sin ström ifrån bilen när du stoppar in den i tändningslåset via induktans. Antingen har Antennringen som det heter på äldre bilar gett sig (sitter i nyckelhålet i bilen) vet ej om det går att byta den separat eller om det är ett nytt tändningslås som behövs. Eller så har chippet i nyckeln gett sig. Därav att prova med en annan nyckel, funkar det med den andra nyckeln så har du fel på nuvarande nyckel.
Jag fick bara en nyckel med vid köpet, och har inte hittat någon annan nyckel någonstans i bilen heller.
Användarvisningsbild
av HCP
#1409932
Om du inte har utrustning för att nolla felkoderna eller inte vill betala hutlöst för det, så kan du lyfta av batteripolen en timme (ingen laddar inkopplad, logiskt, men nämner det ändå) :)
De flesta koderna försvinner då. Men kommer såklart tillbaka sen om felet kvarstår och beror på annat.
av JennieF
#1409937
HCP skrev:Om du inte har utrustning för att nolla felkoderna eller inte vill betala hutlöst för det, så kan du lyfta av batteripolen en timme (ingen laddar inkopplad, logiskt, men nämner det ändå) :)
De flesta koderna försvinner då. Men kommer såklart tillbaka sen om felet kvarstår och beror på annat.
Vi har testat det också, men samma problem fanns kvar. Gick inte att lura den.
av JennieF
#1410796
Är det någon som vet hur många minuter det tar att stoppa i en sådan där mackapär och felsöka bilen? Volvo verkstaden har haft bilen sedan i fredags morse och har fortfarande inte hunnit ens felsöka den. Jag ser det ju som att det är minst tre dagar som har försvunnit för att beställa ev reservdelar också. Jag börjar ju liksom ledsna på detta nu då jag inte kan kräva att andra ska hämta/lämna mig bara för att jag ska ta mig till jobb/barnen till skola. Jag behöver även kontakta bilfirman jag köpte bilen av och funderar seriöst på att häva hela köpet. Volvo har haft bilen på sin parkering längre än vad jag har brukat den sedan köp. Vad är rimligt egentligen?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]