NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuffebulle
#1409819
Hej!
Satte mig i bilen imorse och rullade som vanligt till jobb, halvvägs dit så får jag upp infoiconen och meddelandet i displayen : "Servosystem serv. erfodras"
Kort därefter så började displayen även meddela om att ett bälte var fastspänt bak, sedan två, och tillslut det tredje.
Även på detta så rör sig inte bränslemätaren utan den visar som att den ligger på noll och jag kan inte heller få fram hur många kilometer till bilen kan rulla.

På vägen hem kvarstod meddelandena, 3 säten bak var fastspända, varningen om servon vart kvar och bränslemätaren vaknar fortfarande inte.

Åkte snabbt inom macken och tankade för vill inte riskera att få stopp plötsligt när jag inte vet hur mycket som finns kvar.

Startade bilen och nu får jag istället upp på displayen
"Motorsystem, serv. Erfodras" samt bältena och bränslemätaren.

Bilen fungerar som vanligt, inte svårstartad, inte trögstyrd och ingen sitter där bak, ev spöken kanske!

Kan mycket väl vara något fel men att allt ska börja hålla på inom en 5 minuters tid är lite väl skeptiskt, vad kan det vara?


MvH
av tuffebulle
#1409833
Bilbatteriet bytades för lite över en månad sedan, och det är ett batteri med samma värden som originalet som sitter i nu

Vilken jordning ska jag ev kika på? I chassit där fram?
av tuffebulle
#1409868
Ska kolla in bägge!
Ska koppla loss bilbatteriet i helgen samt rengöra anslutningarna i CEM, även kolla jordningarna.

Finns där något spray eller medel jag kan köpa på t.ex biltema för att rengöra CEM kontakterna?

mvh
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1409913
Rengör och kolla jordkablarna som sitter vid fjädertornet. Kolla även polskorna på batteriet så dom inte lossat å sitter dåligt på
av kvillebäck
#1410115
Generator dålig, kortslutning i startmotor, (känn med handen om den är varm utan att den används). Eller så har du fått ett dåligt batteri. OBS Detta är GISSNINGAR! skulle även kunna vara säkringsboxen under handskfacket som behöver en rengöring.
av tuffebulle
#1410129
Jag hann inte igår men här är en uppdatering!

Väl hem från jobb igår kom jag 4 min sedan tvärdog den och lämnade mig med varningstriangel ståendes i fredagens rusningstrafik.
Efter lite om och men så blev jag bogserad till verkstad och får förhoppningsvis reda på vad som är fel nästa vecka!

Återkommer :-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]