Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1409650
Det är alltid lika spännande att läsa däcktrådar...
Självutnämnda experter och förståsigpåare försöker överträffa varandra i okunskap. :-D

Till övriga rekommenderar jag oberoende tester och VTI.
av Lobocut
#1409685
frippe64 skrev: ons 28 okt 2020, 17:13 Det är alltid lika spännande att läsa däcktrådar...
Självutnämnda experter och förståsigpåare försöker överträffa varandra i okunskap. :-D

Till övriga rekommenderar jag oberoende tester och VTI.

Spelar nog ingen roll, folk är för inbitna i sin egen subjektiva åsikt, som inte stämmer överens med verkligheten.

" Vid jämförande tester av vinterdäck i VTI:s provmaskin på tre olika isunderlag; våt is, torr slät is, samt torr skrovlig is visar resultaten att, oavsett underlag, är dubbade vinterdäck som grupp fortfarande klart överlägsna dubbfria vinterdäck. Friktionsskillnaderna är störst på våt is och minst på skrovlig is."


https://www.vti.se/sv/forskningsomraden/vinterdack/
Användarvisningsbild
av DOdell
#1409734
VTIs mätrapport på buggade vinterdäck: http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... pdf#page54

Sammanfattning av snöprestanda
Slutsatserna från resultaten av de olika snötesterna kan sammanfattas i följande punkter:
 Skillnaderna mellan de olika typerna av vinterdäck är mindre på snö än på is.
 För de nya däcken så har nordiska dubbfria däcken generellt något bättre grepp än
dubbdäcken. Detta gäller dock bara budgetdäcken - för nya premiumdäck sågs ingen skillnad mellan dubbdäck och nordiska dubbfria däck. Nya europeiska dubbfria däck har dock tydligt sämre grepp jämfört med de andra två däcktyperna.
 Vid jämförelse av de slitna däcken med de nya så är det de europeiska däcken som tappat klart mest prestanda, ca 20–25 procent för alla prestandamått: broms, styr och acceleration. Prestandatappet för dubbdäcken är ca 10-15 procent, och för de nordiska vinterdäcken ett par procent mindre.
 För de slitna däcken har de nordiska däcken bäst prestanda, även om skillnaden mellan de och dubbdäcken inte är jättestor. De europeiska däcken har däremot sämre prestanda med drygt 20 procent längre bromssträcka än de slitna nordiska.
 För dubbdäck så har premiumdäck har generellt klart bättre prestanda jämfört med budgetdäck, såväl för nya som för slitna däck. För de dubbfria däcktyperna så är inte skillnaden mellan premium och budget lika tydlig.
Metodval, delresultat m.m. för formella jämförelserna av retardation och acceleration på snö för personbilar redovisas i Bilaga 3. De tydligaste resultaten kan sammanfattas enligt följande:
 Nya däck skiljer sig signifikant från begagnade. De nya (alla typerna sammantaget) har bättre resultat och differensen motsvarar ca 13 % av referensdäckets nivå, något högre vid acceleration (och lägre vid retardation).
 Nordiska vinterdäck har något bättre uppmätta värden än dubbdäck men skillnaden är ej signifikant.
 Både nordiska vinterdäck och dubbdäck skiljer sig signifikant från europeiska vinterdäck. Nordiska vinterdäck och dubbdäck visar bättre mätvärden än europeiska vinterdäck. Skillnaden är i genomsnitt (nya och begagnade sammantaget) av storleksordning ca 11 % av referensdäckets nivå. Det är liten skillnad mellan nordiskt vinterdäck och dubbdäck och också liten skillnad mellan resultat vid retardation respektive vid acceleration.
 Skillnaden mellan premium- och budgetdäck pendlar på gränsen till att vara signifikant.
Användarvisningsbild
av ErrkaPetti
#1409872
Hej igen Volvovänner!

Efter mycket vånda har jag nu beställt vinterdäck till min XC60 T5 2018...

Valet föll till slut på friktionsdäck - Continental VikingContact™ 7 (235/60/18”)...

Så, hur nöjd jag blir är ju inte lätt att förutspå efter denna trådläsning ;-)
Men, jag återkommer med en personlig uppfattning så fort vintern är här norr om Stockholm...
av HeavyMetal
#1409931
ErrkaPetti skrev: tor 29 okt 2020, 20:24 Hej igen Volvovänner!

Efter mycket vånda har jag nu beställt vinterdäck till min XC60 T5 2018...

Valet föll till slut på friktionsdäck - Continental VikingContact™ 7 (235/60/18”)...

Så, hur nöjd jag blir är ju inte lätt att förutspå efter denna trådläsning ;-)
Men, jag återkommer med en personlig uppfattning så fort vintern är här norr om Stockholm...
Jag stod i valet mellan VikingContact 7 och Hakka R3 SUV och det blev Hakka då SUV däcken har Aramid förstärkta däcksidor. Conti har slutat med SUV däck sen VikingContact 6 konstigt nog?
av Keios
#1410065
Bidrar med mitt bidrag till denna never ending story om dubb/friktion.

För det första jag är anhängare av friktionsdäck. Anser det primärt fruktansvärt att vi måste leva med U-lands nivå på våra vägar pga all förstörelse som dubbdäck orsakar. Så skönt att åka i Danmark och Tyskland och kunna njuta av bilkörning med en underbar tystnad, bara motorns vrål som hörs. Plus att bilen inte ser ut som stryk direkt efter man kört ut från biltvätten.

Nu till fördelar/nackdelar med de olika däcken
Dubbdäck
+ bäst på is
+- ok egenskaper på blöta o torra vägar
Nordiska friktion
- inte bäst på nått
Europeiska friktion
+ bäst på torrt och blött
- sämst på is

Så för mig faller valet på europeiska. Stora vägar och i stan så är det nästan alltid blött eller torrt, inga behov av dubb eller nordisk friktion. Är det på riktigt halt så är det att anpassa hastigheten. Inte svårare än så. Jag läser av friktionen med öronen, rumpan och ögonen. Alla kanske inte kan göra detta eller är stressade och då kan jag respektera att man väljer dubb även om det tar emot min övertygelse.

Breda däck har bättre friktion. Därav kör jag lågprofil/brett på vintern, smalare på sommaren då jag prioriterar prestanda.

Sen till slut, ni som älskar dubb. Varför måste ni kränga på de där vägborrarna redan i oktober? Kan ni inte vänta till mitten av november så spar vi åtminstone lite på våra värdefulla vägar?
av S65D
#1410384
Svårt att hitta nordiska friktion och ännu svårare att hitta dubbdäck till min däckbredd. Annars hade det fått bli dubb framför europeiska.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]