Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1409672
Köpte en Volvo V70 2.0F 2009 av en bilfirma för en månad sedan. Bilfirman ligger i en annan stad, två timmars bilfärd bort. En månads garanti från firman.
Två dagar efter köpet så dör bilen, det luktar bränt och det kommer enorma mängder rök från motorn.
Ringer bärgare, han tar en snabb koll och säger "AC-pumpen, slå av ACn och kör försiktigt till verkstad".

Verkstaden ser att generatorn har brunnit, multiremmen har en spricka + att batteriet har kortslutits. Bilhandlaren skickar ned reservdelar och verkstaden byter. Bilhandlaren betalar. Det tar dock tid, en månad hinner gå.

Jag frågar verkstaden om AC-pumpen, men de har inte sett något fel. Efter att ha hämtat ut bilen känner jag att det luktar bränt efter en stunds körning, efter en halvtimme ryker det under huven igen. Tillbaka till verkstaden. Vi konstaterar att det med största sannolikhet är AC-pumpen, jag fortsätter att köra bilen med ACn avstängd - nu fungerar bilen bra!

Bilhandlaren är sur, tycker inte att ACn ingår i garantin eftersom AC inte hör till "trafiksäkerhetsmässiga delar". Han påstår att bilen är fullständigt genomgången innan försäljning, även AC'n och deras verkstad har bytt AC-kondensator bland annat. Han påstår även att reservdelarna hittills kostat över 8000 kr plus att de har betalat för jobbet. Han tvivlar på att det var något fel på generator/multirem/batteri. Han kan möjligtvis dela på kostnaden för ny AC-pump om hans egen firma/verkstad gör jobbet.

Bilen snart på väg tillbaka till bilhandlaren. Jag får ingen hyrbil, "garantin har ju gått ut".

Tillägg: Jag kollar motoroljan, kruttorrt på stickan. Häller på en liter, kör runt ett tag, låter svalna. Fortfarande kruttorrt. Häller på en liter till, samma procedur. Nu syns det lite olja längst ned på stickan. Häller på en halvliter till. Nu är oljenivån bra.
Bilen bra genomgången? Man har inte ens kollat oljenivån. Bilen servades i mars, 4,3 liter olja ska det vara enligt instruktionsbok.
Kan bilen har druckit över 2 liter olja sedan mars? Låter helt sjukt.

Edit: Glömde: Efter köp ser jag att det på kvittot står: "AC behöver en service".


Vad är mina alternativ om bilhandlaren vägrar reparera på garantin?
#1409691
Dom kan inte förhandla bort lagen dock, så du har/hade 6 månader på dig, fel som upptäcks inom den tiden är upp till dom att bevisa att du har orsakat. Efter det ligger det på dig att bevisa att felet fanns då.

Däremot så lär den vara varudeklarerad, och står det på den deklarationen att AC behöver service, så ligger det nog däremot på dig att få det åtgärdat.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang ... t/garanti/

Ska väl gardera mig med att jag har inte nån extrem koll på regler etc, så nån annan (@Lövet brukar ha bra koll t.ex.) får gärna rätta fel.
#1409761
Bilen är varudeklarerad, klimatanläggning (N) = normalt skick.
"AC behöver en service" står det på ett separat kvitto som jag först fick se när jag betalat, där det även står att inbytesbilen ska kollas. Det finns ingen inbytesbil.

AC-service tolkar jag som något helt annat, tätning/fyllning/smörjning typ. Känns som ett dåligt försök att sälja en trasig bil.

Konsumentköplagen borde gälla i detta fall, tycker man...
#1409785
Står de t" N" som i skick på varudeklarationen ska den vara i normalt skick i förhållande till ålder, mil och pris. Då gäller det att försöka etablera normalskick för en AC på en 11 år gammal bil. Är det rimligt att den går sönder? Det är det som brukar vara så svårt att avgöra. Reklamationsrätt är absolut inte "allt som går sönder inom 6 månader ska bilhandlaren betala" som tyvärr många tror.
#1409802
Lövet skrev: tor 29 okt 2020, 11:22 Står de t" N" som i skick på varudeklarationen ska den vara i normalt skick i förhållande till ålder, mil och pris. Då gäller det att försöka etablera normalskick för en AC på en 11 år gammal bil. Är det rimligt att den går sönder? Det är det som brukar vara så svårt att avgöra. Reklamationsrätt är absolut inte "allt som går sönder inom 6 månader ska bilhandlaren betala" som tyvärr många tror.
Ja. Min bedömning är att den *var* trasig. Jag slog av AC'n på vägen hem från bilhandlaren. Slog på den två dagar senare, och det "brann" i motorn efter 10 minuter.

För mig är det glasklart, sen beror det på vad säljaren tycker, och i nästa steg vad ARN beslutar.
#1409807
Om du på något sätt kan påvisa att detta var det som hände så är det bra förutsättningar. Den ska inte vara trasig från början om det står som N.
#1409812
Jag tycker ändå det låter som att bilhandlaren varit väldigt generös, det är ju en gammal bil där i princip vad som helst kan hända och anses normalt. Även det som de hittills betalat för. Jag hade nappat direkt på någon form av delad kostnad.
#1409813
MartinS skrev:Jag tycker ändå det låter som att bilhandlaren varit väldigt generös, det är ju en gammal bil där i princip vad som helst kan hända och anses normalt. Även det som de hittills betalat för. Jag hade nappat direkt på någon form av delad kostnad.
De får inte säga att AC fungerar om den inte gör det. Det är en annan sak om den har fungerat men sen gått sönder. Nu är det rimligt att göra gällande att den var trasig redan från början.
#1409836
Lövet skrev: tor 29 okt 2020, 13:30 Om du på något sätt kan påvisa att detta var det som hände så är det bra förutsättningar. Den ska inte vara trasig från början om det står som N.
Jag har ett vittne som var med hela färden från bilhandlaren och hem. Det vittnet kan intyga att vi inte hade ACn på förrän två dagar senare med haveri efter 10 minuter.

Man får väl bara hoppas att ARN tror på mitt vittne. Det är 100% sanning, men man vet ju aldrig hur det står sig i en tvist...
#1409837
Hur är det i detta fallet då, om den var trasig vid köp hade väl bilen knappt gått att provköra? Finns väl inga bilat idag som inte har AC på automatiskt när man startar och man måste stänga av dem manuellt varje gång (varför man nu skulle vilja göra det)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]