Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellemando
#1409566
Har en V60 2013, som rullat ca 25000 mil och det är dags för service. Är det värt att lämna in den på en Volvo verkstad för att få stämpeln i boken och betala ett par tusen mer för det, än att göra det själv och inte få nån stämpel?
av klirre
#1409568
Jag tänker såhär:

Har bilen inga garantier eller maskinskadeförsäkring kvar så är serva på märkesverkstad inte värt pengarna. Du får inga fördelar förutom att det står Volvo på filtren, oljedunken, serviceteknikerns tröja och stämpeln.

Angående serva själv eller inte beror på hur road du är av det, har du utrymmet, är lite händig och tycker det är intressant eller skoj så serva själv. Om du bara gör det för att spara några tusen kan du lika gärna leta upp en lokal mindre verkstad som gör jobbet billigare och så slipper du kladda med det.
av Malmstroem
#1409589
Om du gör det själv, se till att dokumentera det hela (kvitton etc) och skriv in vad du gjort i serviceboken.

Det har jag gjort på de äldre bilar jag haft, och ingen köpare har hittills klagat. Själv köper jag också mycket hellre bilar med av ägaren dokumenterad service istället för en med tom servicebok. Det är nog så att jag hellre köper en äldre bil där ägaren servat själv istället för att lämnat bort bilen till okänd småfirma... ;-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1409629
På en +6år gammal bil med classicservice är det ju så pass billigt på volvoverkstaden så det väl inte finns någon anledning att välja någon annan verkstad. Om man vill serva själv istället så tycker jag man skall fundera över hur länge man tänkt ha bilen, skall man ha den till den är skrot så kör på! Skall man sälja den om ett par år så tror jag man får tillbaka de extra pengarna det kostade att lämna på märkesverkstaden istället för att serva själv, om inte annat lär den vara mer lättsåld.
av dannesk
#1409644
MartinS skrev:På en +6år gammal bil med classicservice är det ju så pass billigt på volvoverkstaden så det väl inte finns någon anledning att välja någon annan verkstad. Om man vill serva själv istället så tycker jag man skall fundera över hur länge man tänkt ha bilen, skall man ha den till den är skrot så kör på! Skall man sälja den om ett par år så tror jag man får tillbaka de extra pengarna det kostade att lämna på märkesverkstaden istället för att serva själv, om inte annat lär den vara mer lättsåld.
Jag håller med, har för mig att den kostar knappt 2500kr på berörd bil. Beroende på vilken vxl-låda och om den servats på Volvo senaste åren/året så har det ju kommit ny mjukvara till motor, Automatlådan och mediassystemet (och även VOC) det senaste två åren som iaf jag skulle vilja få in i bilen.
av asjohem
#1409680
Byt själv! Dokumentera vad du byter och spara kvitton, alltid trevligt om du säljer nån gång.

Kupefilter, oljefilter och olja byts på varje ordinarie service hos Volvo, kupefilter skippas på mellanservice

Sen är de väl 6000mil på luftfilter, samma på bränslefilter. Eller var de dessa som fick 4000mil på bränslefilter? Oavsett så dom servicarna som inte innebär byte av bränslefilter så dräneras de bara. (bränslefilter gäller diesel, såg nu att motor inte stod med i din fråga)

Bromsvätska vartannat år
av dannesk
#1409683
berrabus skrev:Olja, Biltema ca 450 SEK.
Oljefilter, Mekonomen 191 SEK
Tot ca 650SEK

Är väl inget mer som byts på en service för 2500?
Nu servas väl inte bilarna på Volvo med Biltema-olja vilket jag personligen aldrig skulle ha i mina bilar oavsett.

Jag betalade mellan ca2300-2500kr för service på Volvo för min tidigare V70 och då byttes olja (Castrol Edge 0w-30 5,8L), oljefilterinsats + packning, kupéfilter (kolfilter). Sedan så kostar ju jobbet samt tiden för de kontroller som görs samt rengöringen om man har citysafety och mjukvaruppdateringarna.

Om man har kunskapen, tiden och viljan att göra det själv så är det bara att göra det. Många verkar ju bara byta olja/filter själv och tror inget mer görs så jämförelse emot den mindre insatsen är ju inte korrekt. När jag gjort egen-service tidigare på mina gamla bilar så har jag iaf försökt gå igenom och kollat status på bussningar, fram/bakvagn, fukthalten i bromsvätskan som inte bör överstiga 3%, bromsbelägg/skivor m.m.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]