- tis 27 okt 2020, 17:16
#1409472
Bor i Göteborg och kör en del vägar som kan bli luriga under vissa förhållanden. Under de senaste åren har det inte varit speciellt många dagar med snö, däremot har det varit en del dagar med områden där blixthalka uppstått då och då - på allt ifrån 30- till 80-vägar.
Har tidigare kört nordiska friktionsdäck på en framhjulsdriven VEA MY16 och det har i situationer som de ovan blivit lite för ostabilt, vilket gjort att jag inköpt dubbdäck till den bilen.
Även kört en 5-cylindrig AWD MY15, och då också med nordiska friktionsdäck. Vid de tillfällen greppet släppt är när jag provocerat fram det. Annars har jag upplevt körningen som mycket stabil.
Kör nu även en VEA AWD MY20, denna ska jag skaffa vinterhjul till nu i dagarna, om det blir dubb eller nordiska friktionsdäck har jag ej bestämt än.
På en framhjulsdriven, som min VEA, känner jag att dubbdäck är en nödvändighet i mina situationer.
Har tidigare kört nordiska friktionsdäck på en framhjulsdriven VEA MY16 och det har i situationer som de ovan blivit lite för ostabilt, vilket gjort att jag inköpt dubbdäck till den bilen.
Även kört en 5-cylindrig AWD MY15, och då också med nordiska friktionsdäck. Vid de tillfällen greppet släppt är när jag provocerat fram det. Annars har jag upplevt körningen som mycket stabil.
Kör nu även en VEA AWD MY20, denna ska jag skaffa vinterhjul till nu i dagarna, om det blir dubb eller nordiska friktionsdäck har jag ej bestämt än.
På en framhjulsdriven, som min VEA, känner jag att dubbdäck är en nödvändighet i mina situationer.