Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av eqt
#1409472
Bor i Göteborg och kör en del vägar som kan bli luriga under vissa förhållanden. Under de senaste åren har det inte varit speciellt många dagar med snö, däremot har det varit en del dagar med områden där blixthalka uppstått då och då - på allt ifrån 30- till 80-vägar.

Har tidigare kört nordiska friktionsdäck på en framhjulsdriven VEA MY16 och det har i situationer som de ovan blivit lite för ostabilt, vilket gjort att jag inköpt dubbdäck till den bilen.

Även kört en 5-cylindrig AWD MY15, och då också med nordiska friktionsdäck. Vid de tillfällen greppet släppt är när jag provocerat fram det. Annars har jag upplevt körningen som mycket stabil.

Kör nu även en VEA AWD MY20, denna ska jag skaffa vinterhjul till nu i dagarna, om det blir dubb eller nordiska friktionsdäck har jag ej bestämt än.

På en framhjulsdriven, som min VEA, känner jag att dubbdäck är en nödvändighet i mina situationer.
av Javerhammar
#1409476
Många olika åsikter :-)
Dubb - bättre fäste på is, det är just den anledningen som jag kör med dubb. Snö, slask, våta vägbanor, torr asfalt - allt sådant är lätt att ta med i beräkningen vid defensiv körning. Is däremot är något som inte ens den mest erfarne kan parera då det plötsligt frusit till, eller kommit underkylt regn. Räcker med en svag feldoserad kurva i låg fart för att man ska tappa fästet, lär bli samma med dubbdäck men chansen att parera eller få stopp på fordonet är mycket högre.

Hur gör tidningarna testerna på is? Hade för mig att dubbfritt var helt chanslöst på blankis? Däremot om någon med dubbdäck ruggat upp ytan så funkar det bra med friktion? Kan ha helt fel där?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1409599
DOdell skrev: tis 27 okt 2020, 23:11 Hakapellita R3 ett år gamla åker på i veckan. Undrar hur 235 vs andra tjocklekar påverkar halkkörning?
På två olika V60 som jag har haft har jag kört med 215, 225 och 235 breda däck på 16, 17 och 18" fälg. Märker just ingen skillnad. Med 18" är det lättare att tvätta fälgarna. Sist ja köpte nya däck tog jag även 5% högre profil, alltså 45 profil mot original 40. 235/45 18 fungerar ypperligt på min V60 -16.
av eqt
#1409622
Perra83 skrev: På två olika V60 som jag har haft har jag kört med 215, 225 och 235 breda däck på 16, 17 och 18" fälg. Märker just ingen skillnad. Med 18" är det lättare att tvätta fälgarna. Sist ja köpte nya däck tog jag även 5% högre profil, alltså 45 profil mot original 40. 235/45 18 fungerar ypperligt på min V60 -16.
Samma här och på samma typ av bil. Sökte också en högre profil, just för komfortens skull. Blev samma bredd som på sommarhjulen men högre profil, 245/45R18. Det har även för min del fungerat ypperligt.
av Lobocut
#1409630
laser2 skrev: tis 27 okt 2020, 17:15
Lobocut skrev:

Tänker inte betala. Du får ta skärmdumpar och lägga upp.
Kan bjuda på en skärmdump från summeringen, men du får lista ut plats 1-3 genom att kolla däcksmönstrena. Bild
Vill du läsa hela testet får du nog betala. 20201027_170623.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Komfort och rullmotstånd är ju rätt ointressant när det handlar om säkerhet. Tittar man på dubbdäcket, då har det fått full pott i vägegenskaper, och nästan fullt i bromsegenskaper, på is. Övriga underlag är det inte så stora skillnader.

Har man även tillgång till hela testet, om dom faktiskt redovisar bromssträckorna, då får man se den stora skillnaden mellan däcken.

Så är odubbat minst lika säkert som odubbat? Nej...
Användarvisningsbild
av laser2
#1409636
DOdell skrev:Hakapellita R3 ett år gamla åker på i veckan. Undrar hur 235 vs andra tjocklekar påverkar halkkörning?
Det enda jag kan se är att bredden påverkar risken för vattenplaning eller förmågan att tränga undan snöslask.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1409641
Givet samma lufttryck i däcket är anliggningsytan lika stor oavsett däckbredd, sedan ändras såklart formen på anliggningsytan vilket kan påverka hur däcket skär i slank eller vatten
av Lobocut
#1409642
frasse4 skrev: ons 28 okt 2020, 16:08 Givet samma lufttryck i däcket är anliggningsytan lika stor oavsett däckbredd, sedan ändras såklart formen på anliggningsytan vilket kan påverka hur däcket skär i slank eller vatten

Hur tänker du nu? Anläggningsytan blir större om du har bredare däck. Eftersom däcken blir bredare, då blir anläggningsytan bredare. Anläggningsytan är lika med hela däcket som vidrör marken.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1409645
Om vikten på däcket är 350 kg och lufttrycket i däcket är 2,7 kg/cm2 blir anliggningsytan 350/2,7 = 130 cm2. Oavsett bredden på däcket.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]