Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
#1409527
Funderar på en XC90 men har inte riktigt förstått hur fyrhjulsdriften funkar på den, jag vet att sitter elmotor bak som driver bakhjulen, men vad händer om batteriet är slut? Ett exempel kan vara att jag jag åker 20 mil och när jag väl kommer fram till målet så måste jag ha en fungerande fyrhjulsdrift för att säker på att komma fram till stugan, och därmed måste batteriet vara laddat då , hur hanterar XC90 det här. måste man hålla på med manuella inställningar. Tittar man på konkurenterna har de ju elmotorn inkopplad på ett annat sätt som gör att fyrhjulsdriften alltid finns där oavsett om batteriet är laddat eller oladdat?
av Lövet
#1409528
Bilen sparar alltid lite el kvar för att kunna driva bakhjulen korta stunder
av GoranP
#1409534
Samt, en del av motoreffekten kommer också att användas till att ladda batterierna. Jag har en V90 T8, (my-18),och då jag aktiverar läget AWD märker jag att bensin förbrukningen stiger, ungefär som när du kommenderar bilen att ladda batterierna.
I ditt fall hade jag nog gjort så, att en stund innan du är framme, (eller ett par mil), aktivera laddning batteri från motorn så är ditt problem löst.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1409542
GoranP skrev: I ditt fall hade jag nog gjort så, att en stund innan du är framme, (eller ett par mil), aktivera laddning batteri från motorn så är ditt problem löst.
Eller du kan bruke ‘hold’ funksjonen for å unngå at batteriet lades ut underveis.

Det sagt så sier Volvo/manualen at det alltid finnes nok energi tilgjengelig til å drive bakhjulene (=AWD).


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Hemingway
#1409578
Eftersom batteriet ändå sparar ström för just detta så tror jag inte du behöver göra något alls, om du inte vill, utan bara köra på och när framdäcken tappar grepp så griper bakdäcken in.
av troubleshooter
#1409907
Tack för alla information, det gör att jag har lite mer information, kvarstår provkörning av T8 samt av BMW X5 45e som jag ser som ett alternativ dock inte riktigt lika fullt utrustad.....
av Hemingway
#1410553
I BMW X5 45e så har du kanske dubbla räckvidden på el.

Inget ont om XC90, men det är ju en modell i slutet av sin livscykel, medan BMW är mer i början av sin så här blir det märkbar skillnad.
av troubleshooter
#1410773
Håller med, XC90 är fortfarande en av de snyggare, men inredningen börjar kännas daterad på den, och komma från V90 CC till XC90 ger ingen direkt sensationskänsla, av någon anledning så känner jag mig liten när jag sitter XC90 jämfört med en del konkurrenterna som har en vad jag upplever mer ombonad känsla....Men jag ännu inte gett upp på XC90 , vi får se vad mina provkörningar och offert diskussioner kan ge, vill återförsäljaren kasta en efter mig kanske jag ger efter ;-)

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]