Lucif3r skrev:... och varken 25000 eller 40000V är något du mäter med en vanlig multimeter Då blir det bara en kolbit kvar av den
Tror inte det är är farligt för instrumentet, det är ju ingen ström (A) utan bara spänning (V). Och det är under en mycket kort tid. Kan vara värre om du får det genom kroppen, där känns det.
En kompis hittede en gång en (redan då) gammal motorcykel hos en äldre släkting. Den hade stått i ganska många år men vi fick igång den och körde med den några veckor (han var här på sommarlov). Gasvajern var av och blev för kort, så vi kopplade den itället för handbromsen. Tändkabeln var murken och blev också den för kort, men det löste vi med en bit ståltråd. Den "gick om ett skott" och funkade aldeles utmärkt, men där var ett problem. Vi körde på halvtaskiga grusvägar och åkrar och plötsligt ibland hoppde tändkabeln av och hamnade på vänster fot. Försök att bromsa med en tändkabel på foten.....
Detta var när jag körde Husqvarna Silverpil (175cc) och denna motorcykeln var en samtida konkurrent när dom var nya, det var en Rex Roadmaster från böjan av -50-talet och var ganska vanlig här i Halmstd på den tiden (tillverkdes här) Den hade en Brittisk Villers motor på 200cc och 3 växlar
71330199-tTNn3.jpg (178.3 KiB) Visad 764 gånger