Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hannes740
#1409139
Tjena jag skulle behöva lite hjälp. Har prövat nästan allt men får ingen gnista i min 16v. Bytt: Vevaxelgivare, tändspole, fördelarlock, rotor, tändstift mm. Får 12V ändå ut genom kabeln från tändspolen till fördelarlocket, men ingen ström ut därifrån!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1409182
Hannes740 skrev:12V ändå ut genom kabeln från tändspolen till fördelarlocket, men ingen ström ut därifrån!
Detta får du nog förklara.
Det ska vara en spänning på 12V (tändning på) på stift 15 och mellan 0 och 12V på stift 1 (startmotor på) mot jord. I uttaget för tändkabeln ska det inte vara någon ström alls, däremot en spänning på 25000 till 40000V när gnistan kommer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1409409
Lucif3r skrev:... och varken 25000 eller 40000V är något du mäter med en vanlig multimeter :P Då blir det bara en kolbit kvar av den
Tror inte det är är farligt för instrumentet, det är ju ingen ström (A) utan bara spänning (V). Och det är under en mycket kort tid. Kan vara värre om du får det genom kroppen, där känns det.

En kompis hittede en gång en (redan då) gammal motorcykel hos en äldre släkting. Den hade stått i ganska många år men vi fick igång den och körde med den några veckor (han var här på sommarlov). Gasvajern var av och blev för kort, så vi kopplade den itället för handbromsen. Tändkabeln var murken och blev också den för kort, men det löste vi med en bit ståltråd. Den "gick om ett skott" och funkade aldeles utmärkt, men där var ett problem. Vi körde på halvtaskiga grusvägar och åkrar och plötsligt ibland hoppde tändkabeln av och hamnade på vänster fot. Försök att bromsa med en tändkabel på foten..... :-o Detta var när jag körde Husqvarna Silverpil (175cc) och denna motorcykeln var en samtida konkurrent när dom var nya, det var en Rex Roadmaster från böjan av -50-talet och var ganska vanlig här i Halmstd på den tiden (tillverkdes här) Den hade en Brittisk Villers motor på 200cc och 3 växlar
71330199-tTNn3.jpg
71330199-tTNn3.jpg (178.3 KiB) Visad 750 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1409416
lennarte skrev:Tror inte det är är farligt för instrumentet, det är ju ingen ström (A) utan bara spänning (V). Och det är under en mycket kort tid. Kan vara värre om du får det genom kroppen, där känns det.
Dom flesta generiska multimetrar klarar max 500V under en väldigt kort tid. 5-8 gånger högre spänning oavsett ström kommer fräsa upp chippet på några microsekunder.
På tal om att få det genom kroppen... Probarna på multimetrar brukar sällan klara mer än 1000V, så risken är tämligen stor att spänningen letar sig in i händerna...

Givetvis finns det multimetrar(och probar) som klarar dessa spänningar, men det är inget du springer ut och köper för en hundring direkt :P

edit: gamla analoga multimetrar skulle f.ö. klara sig bättre än lite mer moderna digitala multimetrar
av Andreas12
#1409444
Hannes740 skrev:Grabbar jag behöver inte en lektion om multimetrar! Vill bara få igång min bil ;)
Har du 12 volt ur spolen har du fel på spole alt mätinstrument..
Du har 2 kontakter på spolen 12 volt på ena o jord på andra?
Prova sätt ett tändstift direkt i kabel från spolen o kolla om du ens har gnista där.
av Hannes740
#1409536
Okej så en uppdatering. Jag har nu kikat lite närmre och det är gnista från ut kabeln från tändspolen i princip hela tiden, denna är dock mycket svag och orange och det är precis som att den blir en gnutta starkare precis när man vrider igång och vrider av starten. Har mätt och det är inget fel på gnistförstärkaren, inga felkoder på tändning eller soppa, relät funkar som det ska osv. Börjar bli riktigt trött.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1409558
Du kan ohm mäta tändspolen och kablarna. Har inte sifrorna i huvudet. Gnistan ska blå och kraftig. Har du provat med en annan tändkabel och med tändstift direkt ftån spolen. Tändkablarna på 16V motorn är mer utsatta än 8V p.g.a placeringen i "rännan" och att du måste ha verktyg för att ta loss dom, annars kan du skada dom.
av Andreas12
#1409597
Har du bra kontakt överallt?
Jord punkt?
Batteriet säkert ok?
Eftersom du får starkare i början o slutet känns det mer som den inte får vad den kräver..
Ohm mellan stiften på spolen bör vara 1-2 ohm om den är ok men då den är bytt bör den vara ok.
Har du Biltemas batteri så prova med annat.
Dessa har en förmåga att slöa när man ska starta, då kanske det inte ger vad det ska.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]