Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1408035
Min 2012:a har en gasfjäder med och en utan skruvfjäder utanpå. Jag vet detta säkert, för jag har fått byta dem nu för att luckan inte skulle trilla ner.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1408069
Nexus skrev: mån 19 okt 2020, 01:47 Väcker en gammal tråd till liv. Bytte nyligen på min Xc70 2014 med elektronisk baklucka då den inte orkade stanna uppe helt. Fick först fel dämpare. ( 2 st vänster ) På min bil satt det en med fjäder runt på höger sida och på vänster satt det en vanlig. Den med fräder runt är ju på säg 1350 Nm. Den" vanliga" på säg 250 Nm. När jag var och bytte den högra så mumlade han på Bilia något om att jag hade fått fel till vänster sida oxå men eftersom det stämde exakt med artikelnummer på den som satt montera på bilen så var det inget mera om det.
Men jag har funderat på varför det inte sitter likadan på båda sidorna? Enbart den vänstra klenare orkar inte hålla uppe luckan själv ..jag har testat.
Kan någon ha monterat fel sen tidigare eller ska det vara på detta viset? Visst luckan stannar uppe nu men undrar fortfarande varför det sitter olika ??
Om jag killgissar lite så kan det kanske vara så att den grövsta alltid sitter där, men beroende på vilken utrustning bilen har, som påverkar vikten på luckan, så är den andra av olika storlekar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1408075
Manuella har dubbla stora, antagligen för att ge mest skjuts utan extra insats. Övriga "ska" ju klara det utan hjälp från en människa, så länge dom är hela.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1408088
Fast jag har kollat på Volvo Sweden på Youtube. Han har elektronisk baklucka och dubbla starka gaskolvar. Tror han har årsmodell 2009?
Men Volvo kanske gjorde någon ändring på senare modeller?
Bildelsbasen säger oxå stark höger/ svag vänster.
Jag har förövrigt vinge på bilen om det nu ska påverka något.
av chrippa1
#1408489
Har beställt de tjocka nu, de som ryssen kör på. Men tittar man på de tunnare så är det samma tryckkraft. Således torde det bara vara skillnad i utseende, men med samma funktion. Hmmm, vågade inte chansa på det dock. ☺️
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1408490
Fjädern är till för att dämpa i öppet läge. Jag provade några från Skandix som inte hade dom, och jag trodde nog fanken att luckan skulle brytas av när man öppnade utan att hålla emot :-o
av rasmus85
#1529881
Hej!
De flesta i tråden verkar ha el-lucka.
Jag har manuell, årsmodell 2014, D4.

I Vida fanns det två dämpare;
31335795 Gas spring left (power operated tailgate)
31217640 Gas spring right

Det står antal 1 på båda, så jag antog att på el-luckan har man en av varje och på den manuella bara den högra, men när jag lyser in med en ficklampa ser det ut att sitta dämpare på båda sidorna.
Är det alltså 2 st. 31217640 jag ska ha?

Jag har även sett att det förekommer olika varianter med varierande tjocklek på trodo och autodoc. Någon som har erfarenhet om ifall det har någon betydelse (förutsatt att dom passar i övrigt)..Samt om om man ska akta sig för nåt särskilt märke?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen