Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fixter
#1409267
Hej, har precis haft in bilen en 2005 2,5T på verkstad för lite saker bla då spolar funktioner, misstänkte att pumpen gett upp så dom kontrollera och den är hel och likaså alla säkringar.

Jag hade in bilen på en mekonomen verkstad men han rekommendera att prata med volvo då han misstänkte något med centralenheten, någon som har något annat tips?

Vet det finns flera trådar,men kunde inte reda ut något matnyttigt i det då dom kollat, säkringar,kablage ,pump
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1409312
Är all spolning stendöd: högtrycksspolning av strålkastarna, bakrutan och vindrutan?
Startar torkarna vid "spolning" av vindrutan?


Fram och bakruta har gemensam pump på FaceLift bilar, och riktningen styrs med två integrerade relä i CEM som vänder spänning och jord till spolarmotorn, inte ohörd att ett av dom sviktar.
Om ett av reläerna till ruta-spolningen inte mår bra, så går det att mäta felet.
Antingen fattas +12V eller jord, i en eller båda spolningsriktningar.

Strålkastarspolningen styrs också från CEM, men reläet sitter i motorrummet, och borde starta även om rutan inte får spolning. (och torkarna startar vid spolningen)

Men (facelift) bilarna har många historier med kontaktfel på CEM, pga vattenläcka med korroderade kontakter som resultat. (vatten/kondens från torkardiket)

Spolarspaken kan också fela... (men då borde inte torkarna eller strålkastarspolningen auto-starta vid "spolning")
av Fixter
#1409353
Okej, ja ingen spolning fungerar, när jag aktiverar spaken börjar torkarna arbeta,både fram och bak.
Är det en asjobbig procedur o försöka hitta själv eller lika bra o lämna te volvo, dom ville ha 900:- för bara felsökning (behövde inte betala de hos mekonomen)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1409371
Jobbigt, nja, beror på om man gillar att skruva bil eller inte.
Här får man ta bort eller vika undan stötfångarplasten, och troligen ta bort torkare och torkarmekaniken i torkardiket, och möjligen CEM...

Strålkastarspolningen borde fungera om bilen är utrustad med det, men det är mycket vanligt att den pumpen stannar utan att man tar notis...
Men i första hand koncentrerar vi felsökningen på den lilla spolarpumpen, den med två slangar:

Ta bort kontaktstycket från spolarpumpen, koppla +12V och jord direkt till pumpen, gärna med en 5-10A säkring på kabeln, byt på +12V och jord så pumpen får spola i båda riktningar.
Är pumpen ok så pumpar den nu, annars får den bytas.
Kolla säkring 34 på CEM

+12V = batteri/laddningsanslutning i motorrummet
jord = valfri jordningsskruv i motorrum, t.ex en av dom tre på fjäderbens-tornet
CEM = El-centralen under instrumentbrädan



Ta fram provlampan, eller konstruera en från t.ex en skyltljuslampa och en sladd.
Kolla att den är ok med att koppla den mellan +12V och jord.


Koppla provlampan mellan +12V, och den gula kabeln till pumpen , därefter den gul-röda kabeln.
Lampan måste tändas på varje kabel, tänder den inte på båda kablar = felsök kabelbrott/kontaktfel/bränt relä
(följ/mät jordningen i kabeln helt bakåt till CEM, pinne B21/B29, koppla bort batteriet i skuffen, kolla att kontaktstycken på CEM inte har korroderad)

Tändes lampan på båda kablar, är troligen kablage mellan pump och CEM ok, (utesluter jordfel om säkring 34/CEM är ok)
och du kan fortsätta till nästa steg:


Vrid tändningsnyckeln så det går att operera spolare/torkare.
Koppla provlampan mellan jord och den gula kabeln till pumpen,
operera spolarspaken fram och bakåt, repetera med gul-röd kabel.

Om en av kablarna inte vill ge ljus i provlampan vid "spolning" oavsett riktning, så är trolig felet ett bränt relä på CEM.
Reläet går inte att byta på normalt* sätt, heller inte många som har utrustning/kunnande. Trolig lika bra att klona CEM.
Ger ingen av kablarna ljus i lampan samtidigt med spolarspakens rörelse, kolla om säkring 34 på CEM fortfarande har spänning på båda sidor.

* om endast en av pumpens kablar ger spänning vid spolning, går det att nytta ett relä eller två och skapa spolningsfunktion, utan att fixa orsaken till problemet.
av Fixter
#1409425
Tack som fan för de mest utförliga svar man kan önska sig.
Ska se om jag hinner lösa de, jag borde ju kunna mäta över säkringen med provlampan för att se om den tänds,då vet jag ju att jag har spänning där iaf. Får pumpen är konstaterat hel., annars får man bita i det sura o ta den till volvo
av Fixter
#1410141
En uppdatering, har kopplat in o kollat med icarqoft2, den säger att strålkastarspolning inte har någon signal när jag aktiverar spaken. Jag har kontroller över säkringar i motor rummet och där lyser lampan på alla. Tog bort relä FST2 , där har jag 30 och 85 spänning, men inget på 86/87 når jqg näter direkt i anslutningen, nästa blir o mäta nere på kontakten direkt på pumpen, för och se om jag får spänning i kontaktstycket
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1410246
Relä FST2 styr högtryckspumpen (strålkastarna).
CEM jordar reläspolen vid aktivering av strålkastarspolning. (minus-styrd relä)
Om du vill kolla högtryckspumpens funktion, ta bort relä FST2, kortslut mellan 30 och 87...

Jag ville ha koncentrerad mig om felsökning av kablage till den lilla spolarmotorn, den till fram och bakrutan i första hand.

PS:
Spolningen/torkarna styrs från spakarna på SWM, som talar med CEM via LIN-bus (SWM pin 7 till CEM pin D58 ),
men jag menar det finns en "override" kabel (SWM pin 9 till CEM pin D7) som gör det möjligt att köra torkarna även vid fel på LIN-bus.
"Override"-kabeln kan förklara varför torkarna fortfarande startar om du "spolar" rutan.
Så om inget fel hittas på kablage till spolarmotorn (mät jordning) , så lutar det åt fel i en av spakarna/SWM.
Din iCarSoft säger väl så också?
av Fixter
#1410253
Okej, jag ska försöka se på anslutningen på pumpen imorn om jag får testlampan o tändas. Ska säga att jag är inte helt hemma på icarsoft än,då jag rött nyligt skaffat den. Vet du vilken modul jag ska läsa i den för att få indikation i den? Vad står swm för? Hur mäter jag enklast jordningen, "pinga" den bara som diodmätning mot jord?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1410256
SWM = Swedish Wrestling Module, eller mer troligen Steering Wheel Module ;-)

Är tyvärr inte bekänd med iCarSoft. (SWM och CEM är modulerna som nyttas vid Spolning/torkare)

Det rekommenderas inte att nytta ett multimeter/diodtest till denna felsökningen, p.g.a mätningen då utförs med så liten strömstyrka att det blir mycket lätt att lura sig själv.

Repeterar:
Ta fram provlampan, eller konstruera en från t.ex en skyltljuslampa och en sladd.
Kolla att den är ok med att koppla den mellan +12V och jord.


Koppla provlampan mellan +12V, och den gula kabeln till pumpen , därefter den gul-röda kabeln. (bortkopplad pump)
Lampan måste tändas på varje kabel, tänder den inte på båda kablar = felsök kabelbrott/kontaktfel/bränt relä
(följ/mät jordningen i kabeln helt bakåt till CEM, pinne B21/B29, koppla bort batteriet i skuffen, kolla att kontaktstycken på CEM inte har korroderad)

Tändes lampan på båda kablar, är troligen kablage mellan pump och CEM ok, (utesluter jordfel om säkring 34/CEM är ok)
och du kan fortsätta till nästa steg:


Vrid tändningsnyckeln så det går att operera spolare/torkare.
Koppla provlampan mellan jord och den gula kabeln till pumpen,
operera spolarspaken fram och bakåt, repetera med gul-röd kabel.

Om en av kablarna inte vill ge ljus i provlampan vid "spolning" oavsett riktning, så är trolig felet ett bränt relä på CEM.
Reläet går inte att byta på normalt* sätt, heller inte många som har utrustning/kunnande. Trolig lika bra att klona CEM.
Ger ingen av kablarna ljus i lampan samtidigt med spolarspakens rörelse, kolla om säkring 34 på CEM fortfarande har spänning på båda sidor.

* om endast en av pumpens kablar ger spänning vid spolning, går det att nytta ett relä eller två och skapa spolningsfunktion, utan att fixa orsaken till problemet.
av Fixter
#1410257
Tack, när du säger det har jag en felkod i swm som jag inte kommer ihåg nu vad den är exakt. Återkommer imorn, ska även kolla med testlampan mot båda kablarna.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]