Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
#1409313
Gummiblandningen på dubbdäck är något hårdare än friktion för att dubbarna inte ska flyga ur, vilket gör dom sämre på alla väglag utom på blank is och vid 10 plusgrader och högre.

Så kallare än 10 plusgrader så är friktion överlägsen på alla väglag utom just blankis.
Är det mycket snö och modd så halkar dubbdäck REJÄLT efter.

För att göra dubbdäcken ännu sämre så kan man ju påpeka att dubbarna har NOLL funktion över 70kmh, så det enda dom duger till är stadskörning på isiga gator, och det är ju inte direkt där man dör.
av Petzzon
#1409319
Vardelos skrev:Gummiblandningen på dubbdäck är något hårdare än friktion för att dubbarna inte ska flyga ur, vilket gör dom sämre på alla väglag utom på blank is och vid 10 plusgrader och högre.

Så kallare än 10 plusgrader så är friktion överlägsen på alla väglag utom just blankis.
Är det mycket snö och modd så halkar dubbdäck REJÄLT efter.

För att göra dubbdäcken ännu sämre så kan man ju påpeka att dubbarna har NOLL funktion över 70kmh, så det enda dom duger till är stadskörning på isiga gator, och det är ju inte direkt där man dör.
Du har inte helt rätt här.... dubbdäcken krossar friktion på det mesta framför allt på asfalt. Snö är dom likvärdiga, Is vinner dubben rejält.
av III
#1409327
RmK skrev: mån 26 okt 2020, 12:19 Körde förr med dubbdäck. Men gått över till friktion. Bor i Göteborg och vi har sällan några kalla vintrar. Mest blött och snöfria vägbanor med massa salt. Jag märkte inte direkt att det var fenomenalt grepp när jag körde med dubb. Och som någon skrev ovan, dubben slits snabbt och efter de rundats av och inte är lika skarpa så gör de inte samma nytta som nya skarpa dubb.

Svart is är lömskt. Men fasen vet om dubb gör så mycket bättre nytta där med en tung bil som skall bromsas/stryras. Det är ju trots allt fysikens lagar som vinner tillslut.

Jag kommer köra vidare på friktion
Jag bor i Göteborg och tänker såhär. När det väl är halt så är det rejält halt. Regn som blir snöslask som blir packat av all trafik och blir till is med mera snöslask på det eller så blir det regn och då är det vatten på is eller packad snö, då år det dubb som gäller, och göteborg är rätt backigt. När jag köpte förra bilen ingick dubbfria. Åkte en vinter och bytte sedan till dubbat. När det är riktigt vinterväglag med snö så må det vara vilket som då är nog dubbfria lika bra som dubbat tyvärr inte så ofta sådana vintrar på västkusten. Vi hade en firmabil som vi testade dubbfria på en vinter men ansvarig för den blev så irriterad på dubbfria så den fick nya dubbade under vintern. Det var några år sedan när det var mera vinter än förra vintern.
av SemiImbecille
#1409334
Har kört dubbfritt i åtminstonde 9år nu, 2 bilar med fyrhjulsdrift och en med framhjulsdrift, har fungerat bra förutom ett par gånger med svartis som var intressant (dock ingen skada skedd)
Kommer faktiskt köra dubb på T6:an, ändringen beror på ändrade körmönster.. Flyttat ut en bit på mälaröarna, åker aldrig inne i stan längre, blir dock en del turer uppåt längst roslagskusten samt någon tur eller två mot fjällen, dvs rätt mycket landsväg utanför tätort.
Förr körde jag nästan bara i tätort, då funkade dubbfritt bra tycker jag

Har också kört en bil på europeiska dubbfria (VMAX 240km/h) Kanonbra på blöt asfalt och is/snöfritt, men katastrof på snö/is..

En tanke är att hybriderna driver ju bak på elmotorn med rätt högt vrid, skönt att slippa använda fyrhjulsdriften hela tiden för att kunna komma iväg från korsningar och annat när det är halt.. Läste någonstans att dom kan vara lite sladdbenägna på eldrift?

Får se om man ångrar sig efter knattrat runt på massa barmark :\
av Qualia
#1409349
Beror nog helt på hur man kör, håller man hastighet och avstånd kommer man väldigt långt..
Efter ha kört taxi i 2år, det bolaget som jag körde har inga dubbar blir ganska många mil om dagen.
Det gick hur bra som helst med dubbfrit..
Hastighet och avstånd efter väglag är nog grundregel..

0 till - 1 gradigt med blöttsnö svart halkan från Stockholm till Norrtälje, det är riktigt skridskor åkning på E18.
Bil V90 framhjul drift,funkade riktigt bra under de 2år..
av Neno
#1409383
Har kört med både och, upplever det som fler går över till friktion efter ett par års körning och mer erfarenhet.

Jag själv började med friktion på min första bil, tyckte det var helt ok grepp men det värsta var att man fastnade på vissa ställen och bara ett hjul snurrade på en framhjulsdriven bil. Köpte sen en ny bil med dubbat som hade diffbroms fram vilket var jätteskillnad för framkomligheten. Har sedan dess haft en fyrhjulsdriven tung volvo med både dubbat och friktion. Slutade med att jag körde med friktion pga ljudet i kupen.

Efter 14 år med körkort och många mil om året tycker jag att det viktigaste med däcken är mönsterdjupet, på västkusten så är det milda vintrar med mycket slask, tar man en kurva och kör ut i slasksträngen så får man nästan vattenplaning fast med slask, slaskplaning?

Summa sumarum. Hur jag hade gjort: Dubbat på små lätta bilar, stora tunga bilar dubbfritt.
Fräscha däck med bra däckmönster oavsett dubb eller inte. Byter alltid när jag är på 4.5mm drygt! Och kör lugnt!
Användarvisningsbild
av laser2
#1409404
Värt att notera är att dubbdäck tappar sin skärpa redan efter ett par säsonger (1000mil):
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... ga-126172/

Då kör man runt i tron att man har dubbar som biter på blankisen. Kan då vara bättre att köra dubbfritt och inte invaggas i falsk säkerhet.

Har själv kört nordiska dubbfria i 8 år i Göteborgsområdet, Stockholmsområdet och upp till fjällen. Har bara haft problem att komma upp för sista branten till fjällstugan då den varit isig. Ska prova dubbat i år till fjällresorna för att se om det blir nån skillnad...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

av Lobocut
#1409431
Den eviga diskussionen, dubb eller inte....

Vill man ha det säkraste, då väljer man dubb, finns inget annat alternativ. Köp valfri tidning som testar vinterdäck, odubbat och dubbat i samma test. Is förkommer i HELA landet. Vissa vill hävda att det är sommarväder med plusgrader dygnet runt, ju längre ner man kommer i Sverige. Vilket är felaktigt...

Den som hävdar att man klarar sig lika bra på dubbfritt, har fel... Vid en oförutsedd händelse (som dom flesta olyckor är), då har du bättre styr och bromsförmåga med dubbat. Varför vill man inte ha dom bästa förutsättningarna, vid en ev risk för olycka?! "Jag tycker ljudet från dubbdäck låter för mycket" Ok...
av Malmstroem
#1409432
En för mig signifikant orsak att välja dubbfritt är att det är olagligt att köra med dubbdäck på en del ställen där jag faktiskt vill kunna köra.

Vill du kunna köra där (utan att bryta mot lagen...) så blir det dubbfritt. Dubbla uppsättningar vinterdäck blir lite för besvärligt för de flesta. ;-)
Användarvisningsbild
av laser2
#1409433

Lobocut skrev:Den eviga diskussionen, dubb eller inte....

Vill man ha det säkraste, då väljer man dubb, finns inget annat alternativ. Köp valfri tidning som testar vinterdäck, odubbat och dubbat i samma test.
I Teknikens Världs vinterdäckstest kom bästa dubbdäck först på 4:e plats...
Förvisso bäst på is, men inte på övriga underlag.


Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]