NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni88
#1409254
20FJan skrev: mån 26 okt 2020, 12:53 Jag har ett från Biltema, passade dåligt men funkade utmärkt ändå. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... iFEALw_wcB

Annars kan det som sagt även gå att pressa som vanligt men glöm inte att skruva också.
Det var inte farligt pris, kan vara värt att inhandla, tackar för tipset.
Så kolvarna bak behöver skruvas in menar du?
av Toni88
#1409255
Perra83 skrev: mån 26 okt 2020, 12:55 Lika bra att byta bromsvätskan om den inte är bytt på 10år.
Jag tänkte iallafall kolla med sån här fukthets testare och se hur den är, vet inte om vätskan blivit utbytt
av 20FJan
#1409270
De skruvas för att återställa självjusteringen till handbromsen. Om man inte skruvar kan det gå sönder antar jag. Själva armen måste gå helt tillbaka för att handbromsen sedan ska justera in sig i rätt läge, kolla det och dra åt handbromsen upprepade ggr efter du pumpat ut kolven med fotbromsen och innan du skruvar tillbaka hjulet.
Jag brukar även sätta en slang på luftnippeln och öppna den innan kolven pressas tillbaka, då slipper du få den gamla vätskan som har varit i oket tillbaks i ledningarna, och riskerar inte att behållaren rinner över. Se bara till att inte tömma vätskebehållaren.
av Toni88
#1409272
20FJan skrev: mån 26 okt 2020, 14:31 De skruvas för att återställa självjusteringen till handbromsen. Om man inte skruvar kan det gå sönder antar jag. Själva armen måste gå helt tillbaka för att handbromsen sedan ska justera in sig i rätt läge, kolla det och dra åt handbromsen upprepade ggr efter du pumpat ut kolven med fotbromsen och innan du skruvar tillbaka hjulet.
Jag brukar även sätta en slang på luftnippeln och öppna den innan kolven pressas tillbaka, då slipper du få den gamla vätskan som har varit i oket tillbaks i ledningarna, och riskerar inte att behållaren rinner över. Se bara till att inte tömma vätskebehållaren.
Tackar så mycket för tips👍

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]