- tis 27 okt 2020, 08:18
#1409395
Understyring, spåra, respektive torque steer är lite olika saker.
Understyr är när bilen i en kurva svänger mindre än önskad styrvinkel, överstyrd är när den svänger mer. Beror främst på hur kördynamiken hanterar (för bilen) hög fart i kurva som närmar sig greppgränsen. Kan också påverkas av gas, broms, lastväxling.
Spåra, det handlar om att bilens däck fastnar i hjulspår, ojämnheter i vägen som bilens chassi och däck sedan förstärker eller förminskar. Ett piggt chassi kan ha baksidan att det spårar mer, men inte alltid. Det handlar snarare om hur chassit ställs för att hantera underlaget. Samma med däcken. Kan handla om hjulinställning eller byta av däck för att få bort, sedan är vissa bilars chassi konstruerat så att de oavsett däck eller hjulinställning kan spåra mer än andra.
Torque steer handlar om att bilar som driver på framhjulen har en tendens att dra snett vid fullt gaspådrag, det kan förekomma helt rakt fram, men även vid viss kurvtagning. Det ovanligt att kurvtagningen är så hård att man understyr samtidigt som man har torque steer för det är väldigt sällan man ger full gas då bilen balanserar på greppgränsen. Så de brukar sällan blandas ihop. Mot detta är det inte så mycket att göra. Det beror på hur drivlinan är utformad. Dvs motorplacering, vald drivaxel, samt drivaxlarnas längd och det är inte så enkelt att ändra på för den typiska bilägaren.
Du verkar väldigt inställd på att byta stötdämpare och det får man om man vill, men om problemet är som du beskriver är det inte alls säkert att det löser ditt problem.
Jag tror det är bra att fortsätta felsökningen och ringa in problemet innan du spikar lösningen.