Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Snelhest
#1409233
Jag har i ett flertal bilar konstaterat att dubb är rejält överskattat.
När det är blixthalka, hjälper de knappt märkbart mot bra dubbfria, tyvärr. Sen kastar dubbskiten upp flygrost, massa gift och annat skräp som vi bäst hade klarat oss utan.

Sen HATAR jag det där jävla vänsterfeminist-ordet "Killgissa", tvi.
av Malmstroem
#1409235
Primus skrev:Jag är ju överens med dig, men använder din avslutning som exempel på det jag tycker ofta bli snett i denna typ av diskussioner. JA, dubbdäck är bättre än friktion i vissa fall. JA, friktion är bättre än dubb i vissa fall. Ibland låter det som att dubb och friktion är likvärdiga i alla sammanhang utom ett och där är dubb bättre. Och så är inte fallet.
Det är alltid svårt att generalisera, men dubbdäck är generellt sett bättre på is, likvärdiga på snö och bättre på både torr och blöt asfalt än dubbfria däck som är utvecklade för nordiska förhållanden. De "nordiska" dubbfria har mjukt gummi och många sajpningar vilka gör de bra på snö och is -- men de blir för mjuka för asfalt. Där är därför ett dubbdäck som är hårdare oftast bättre.

Ska du ha ett dubbfritt däck som är bättre än ett dubbdäck på asfalt behöver du titta på ett som är utvecklat för europeiska förhållanden. De är ofta nästan lika bra som sommardäck på både blöt och torr asfalt. Det har dock ett pris, där de är betydligt sämre på is (och oftast snö).

Därmed tycker jag att det är korrekt att säga att du får en extra säkerhet genom att välja dubb. Nordiska dubbfria är generellt sett inte bättre på något. Europeiska dubbfria är generellt sett bättre på asfalt -- men har för dåliga vinteregenskaper för att vara något jag rekommenderar till någon som inte är helt säker på hur bilen ska användas.
Användarvisningsbild
av ErrkaPetti
#1409236
Tack ALLA för vettiga motiverade svar!

Kvarstår dock vad som passar mig bäst - det blev tyvärr inte enklare ;-)
Valfrihet passar inte alla själar - vore bättre om staten bestämde detta ;-)

Jag får ta mig en rejäl funderare, men, det kanske blir dubbfritt ifall kupéljudet blir olidligt med dubbat...

Jag återkommer med mitt val senare... Ha en fortsatt bra Volvodag!
av 20FJan
#1409237
Hur är det med jämförande tester? Litar ni inte på att de extra metrarna som dubbdäck alltid har i bromssträcka är sant? Detta brukar i regel gälla oavsett underlag, dubbdäcken brukar även ge en stadigare och mer kontrollerad körkänsla, även detta oavsett underlag.
Jag har letat efter aktuella tester, men allt verkar vara bakom låsta betalsidor numera. Får väl ta och köpa en papperstidning kanske.
Skulle också vara intressant att jämföra dagens däck mot hur det presterades för 10-15 år sedan, hur stor skillnad det egentligen är med nyutveckling.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1409239
Ja körde dubbat 8år och det fanns inte planer på att köra odubbat. Jag fick med en begagnad uppsättning (år 2006) dubbfria Pirelli däck. Dom åkte av samma dag som jag satte på dom. 2012 köpte ja nya Nokian hakka R. Nu ser jag inget behov av att köra dubbat.
För nån vinter sedan gled jag och svågern i sidled nästan ner i diket. Han hade spretans nya Nokian hakka 8 på sin V60 men där räddade AWDn oss.
Men man ska såklart ha däck efter vilka behov man har. Här i mittsverige är det oftast torr el våt asfalt och ibland lite snöslask.
Farsan har oxå varit inbiten dubbdäcksförare men för ett par veckor sedan köpte han sin först uppsättning dubbfria däck, han är 73år och envis av rang!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1409240
Det är bara du som vet var du hamnar med bilen. :-)
Jag har kört dubbfritt sen 2000 med undantag för några få år. Nu har jag Nokian Hakka R3, riktigt bra däck, om än lite väl mjuka för min smak.
Några saker har framförallt påverkat mitt val:
Komforten
Förbudsgator här i Stockholm
Förbudet med dubb i Tyskland
Dubb slirar mer när man gasar på torr väg.

Är det is släpper jag av på farten, jag kör som en biltjuv övriga dagar på året, då kan jag softa några få dagar. :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1409246
Ja Nokians dubbfria är lite mjuka (har kört R och R2) Där är Europeiska Nokian dubbfria WR däck mycket trevliga. Ja körde med sådana för ett par vintrar sedan och jag ville köpa nya men min däckhandlare rekommenderade inte dom så ja köpte andra. Det ångrar jag lite.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1409249
Jag hade WRA4 säsongen 2018-2019, stabila däck i alla hastigheter. Tuggade sig fram bra i snö och när det var halt också. Nej, det är inga dubbdäck, jag vet.
Blir dessa nästa gång, om det nu blir under denna säsongen eller nästa beror på hur fort det som är kvar på R3-däcken slits ut.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1409271
Handen på hjärtat, kör man så aggressivt på vintern så att man bara klarar sig med dubbdäck så känns det som att man har lite väl små marginaler (fast det ser man ju att många har i Stockholmstrafiken). Jag har kört dubbfritt I många år och skulle inte välja dubbat igen. Är det risk för blankis så anpassar jag ju hastigheten till det.
av Lindgren021
#1409275
Kört fyrhjulsdrift med dubb tidigare men gick över till framhjulsdrift och friktion.

Av den enkla anledningen att jag vill känna när det är halt ute i bilen det ska inte komma som en överraskning.
Så kör man därefter helt enkelt.

V90 D3, 4k mil/år, kör mestadels i Mälardalen.
Nu ska jag dock byta bil till en V60 CC med AWD men behåller friktionsdäcken.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]